JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-ansatte savner rømningsveier

Nav Gamle Oslo skjerpet sikkerheten etter skytingen i fjor, men ansatte savner trygge utveier.

eirik.dahl.viggen@lomedia.no

I fjor sommer ble Nav Gamle Oslo utsatt for en bevæpnet gisseltaker.

Mannen brukte revolver til å avfyre et skudd i taket og tvinge med seg en mannlig teamleder inn i administrasjonsdelen av bygget.

Etter angrepet har navkontoret vært utsatt for to andre alvorlige hendelser: I vinter tok en klient fram en kniv i mottaksområdet og prøvde å bryte opp døra inn til kontorene. I vår ble en ansatt banket opp mens hun var på jobb.

Sosionom Gül Akdas arbeider som veileder i publikumsmottaket.

– Det er kanskje én av hundre brukere som er såpass utagerende, men flere er nok potensielle til å gjøre noe slikt, sier Akdas, som er plasstillitsvalgt for FO.

Følger med kollegene

– Etter skyteepisoden var det rar stemning, mange opplever ubehag, forteller Akdas.

– Vi følger nøyere med på hva som skjer inne hos kollegene våre. Selv om vi er opptatt av sikkerhet, skjer det mye rart både her og på andre navkontor.

Noen ansatte takler det godt, andre ikke. Men Akdas kjenner ikke til at kolleger har blitt langtids sykmeldt på grunn av psykisk stress.

FO Oslo: – Vi lever i en ny tid

– Vi må ta innover oss at vi lever i en ny tid og en ny verden når folk begynner å ta med seg våpen på Nav. Man går ikke rundt med kniv eller pistol uten hensikt, sier leder i Fellesorganisasjonen i Oslo, Tore Kristiansen.

Knivstikkingen på Nav Grorud mandag har vakt liv i diskusjonen om alarmknapper og fysiske sikkerhetstiltak, som Ap-politiker Jan Bøhlers forslag om å innføre metalldetektorer på Nav.

Men sosionomenes arbeidsmetoder skiller seg ikke vesentlig fra hva de gjorde på de gamle sosialkontorene, lenge før Nav, påpeker Tore Kristiansen.

– De er fortsatt avhengige av samtaler på tomannshånd i lukkede rom. Måten å jobbe på er mye mer basert på skjønn enn på statlig side. Der kan informasjon i mange tilfeller raskere gis over skranken i henhold til lovverk.

En samtale med en sosialarbeider kan vare i to timer og bygger tillit mellom ansatt og bruker, forteller Kristiansen.

– Ålreit arbeidsplass

– I forhold til brukermassen vår og antall folk som oppsøker oss, er det en ganske ålreit arbeidsplass, sier Gül Akdas.

Bydel Gamle Oslo har mange innbyggere med rusproblemer og psykiske lidelser og mange i økonomisk krise. På Nav-kontoret er det ikke uvanlig at en sosialarbeider har oppfølging av 60-70 slike klienter.

– Veldig mange kommer til oss med veldig høye forventninger. For eksempel om å få øyeblikkelig hjelp til å skaffe bolig. Det har vi ikke mulighet til. Vi gjør det vi kan, men utenom akutt nødhjelp har vi en behandlingstid på 14 dager, sier Akdas.

Det er det ikke alle som slår seg til ro med. De ansatte har en policy om ikke å gå i diskusjon over skranken med oppfølgingsklienter.

Etterlyser rømningsveier

Hendelsene det siste året har ført til klare forbedringer i sikkerheten, ifølge FOs tillitsvalgte.

Nav Gamle Oslo endret rutiner for at hver klient lettere skal få tak i saksbehandler med mer spesialisert kompetanse enn før. Brukerne får også et direkte mobilnummer til sin saksbehandler. Raskere hjelp skal senke frustrasjonsnivået.

Kort tid etter skytedramaet opprettet de en permanent sikkerhetsgruppe med medlemmer fra ledelsen, verneombud og tillitsvalgte som vurderer tiltak fortløpende.

De ansatte fikk en og en halv dags kursing av en konsulent med politiutdanning.

Nav bygget raskt en ny rømningsvei ut av mottaket.

– Problemet er at rømningsveien går inn i trapperommet, ikke ut på gata, sier Akdas.

Fra hvert kontor har den ansatte en egen rømningsvei, men den går via nabokontoret og kan i verste fall være blokkert av kontormøbler.

Aldri helt sikre

Det er nulltoleranse for våpen og truende oppførsel. Reaksjonsformen er å stenge klienten ute fra publikumsmottaket.

En vakt er utstasjonert på fulltid i mottaket. De ansatte har fått alarmer og skal informere vakten på forhånd hver gang de venter seg en vanskelig klient.

– Men vi kan aldri være godt nok forberedt. Kommer det en person med våpen, hjelper ikke slike tiltak, sier Gül Akdas.