Linda vil ha landsmøtet med på et grønt tariffkrav: Penger for å sykle
– Jeg jobber raskere av å sykle, sier Linda Pettersen. Nå håper hun på en grønn vind over landsmøtet.
Linda Pettersen vil at sosialarbeidere og tillitsvalgte skal få penger for å bruke sykkel.
Privat
anne@lomedia.no
Linda Pettersen, fylkessekretær i Vestfold og Telemark vil at arbeidstakere skal få godtgjøring for å bruke sykkelen i jobb. Vel å merke når man sykler til møter og aktiviteter i jobben.
Forslaget legges fram for landsmøtet, som starter 15. november i Oslo.
– Mer sykling vil være både bra for den enkelte og i et miljøperspektiv, sier hun.
Et grønnere samfunn
Hun understreker at FO ønsker et grønnere samfunn og at det å stimulere til mer bruk av sykkel vil være smart.
– Det er ikke farlig å bli litt svett, sier hun når hun forteller om fordelene hun opplever ved å sykle i jobben.
Fra hovedkontoret til FO Vestfold og Telemark i Porsgrunn sykler hun ofte til møter i nabobyen Skien.
Med elsykkel tar det ikke så mye mer tid enn om hun hadde tatt bil, påpeker hun.
Med elsykler er det blitt effektivt å sykle. Kan godtgjøring gjøre at flere velger sykkel?
Colourbox
– Jeg blir mer våken og jobber raskere av å sykle.
Det hun måtte tape av arbeidstid på å sykle i stedet for å ta bil, sparer hun inn i arbeidstempo, mener hun.
Nå håper hun på en grønn vind over landsmøtet og at FO viser seg som en organisasjon som vil være miljøbevisste.
Sjøsame Jan-Erik vil ha uføre ut i naturen: – Mye medisin i å kjenne lukta fra fjæra
Et spark bak
FO Vestfold og Telemark ser for seg en nasjonal ordning for godtgjøring av bruk av sykkel i arbeidsforhold.
– Beløpet bør være skattefritt og kompensere kostnader til vedlikehold, reparasjon og forsikring av sykkel, sier Pettersen.
Samtidig tar fylkesavdelingen til orde for at godtgjøring per kilometer bør inn i reglementet for lønnede tillitsvalgte i FO.
Hvis forslagene får flertall på landsmøtet, vil dette bli noe man må jobbe med opp mot arbeidsgiver, ifølge Pettersen.
– Hvorfor ikke kreve godtgjøring for å sykle til og fra jobb?
– Da blir vi kanskje for kravstore. Man får jo ikke godtgjøring for å kjøre bil til og fra jobb heller, sier hun.
Her er Joakims beste tips for å få med ungdom ut i naturen
Grønne reiseavtaler
Noen kommuner har allerede avtaler for bruk av sykkel. I Bærum gis det kompensasjon for bruk av sykkel i tjenesten. Det skal dokumenteres med kjørebok på samme måte som med bil. Godtgjøringen utgjør seks kroner kilometeren.
Begrunnelse for avtalen er blant annet at det kan bedre helsetilstanden blant ansatte og redusere sykefravær. Dessuten profilerer det Bærum som en «klimaklok kommune», står det i avtalen.
Hovedtillitsvalgt Herdem Trønnes sier at avtalen gjelder for alle kommunalt ansatte, men at den er lite brukt i tjenestene hun representerer.
Herdem Trønnes mener sykkelavtalen er lite brukt i Bærum blant FOs medlemmer.
Jan-Erik Østlie
– Det har vel litt med tid å gjøre og at det er lettere å bruke bil. Dessuten er nok ikke avtalen så godt kjent. Jeg hadde selv glemt at vi hadde den, sier hun.
Grønn mobilitet
I Asker er det innført grønne reiseavtaler som gir ansatte godtgjørelse for ikke å bruke bil til jobb mer enn én dag i uka i snitt. De som er med i ordningen får opp til kr 900 i måneden. Beløpet bestemmes av reiseavstand og årstid.
Om sommeren får arbeidstakere 200 kroner dersom de går, sykler eller bruker offentlig kommunikasjon og bor to kilometer unna jobben. Bor man 15 km unna og sykler til jobb om vinteren, får man maksimalt beløp som er 900 kroner.
Det er også mulig å lease sykkel. Leasingordningen fungerer gjennom lønnstrekk slik at man kan skaffe seg sykkel uten å måtte ut med en høy engangssum. Nedbetalingen foregår over tre år og sykkelen kan deretter kjøpes ut for en mindre sum. Ordningen i Asker med grønne reiseavtaler skal evalueres i 2024.
Fontene har vært i kontakt med hovedtillitsvalgt for FO i Asker. Han er ikke kjent med om medlemmene benytter seg av avtalen.
– Kommunen må gjøre store innsparinger. Så vi får se om dette forblir en operativ avtale, sier Ole Tommy Meland.
Grønt tariffkrav
Linda Pettersen i FO Vestfold og Telemark kaller sykkel-godtgjøring for et grønt tariffkrav.
– Tror du at litt ekstra penger er nok motivasjon for å få flere til å sykle?
– Ja, det tror jeg. Det er ikke snakk om småpenger. Når man sykler, bruker man bilen mindre og sparer penger, sier hun.
Hun vet at det er gode argumenter for ikke å sykle. Blant annet på grunn av store avstander i jobben.
– Men det vanligste argumentet jeg hører er at det er lettvint og bekvemt å sette seg i en bil, sier hun.
Andre fagforbund har fått til ordninger som kommer syklister til gode. Handel og Kontor har for eksempel inngått en lokal avtale med Norsk Sykepleierforbund om en miljøpott, skriver HK-nytt. Potten utgjør 0,2 prosent av lønnsmassen, hvor de ansatte spytter i 0,1 prosent. Her kan ansatte søke om inntil 10.000 kroner for å kjøpe seg sykkel.
Les også: Nå skal sosialt arbeid farges grønt
Flere saker
Arild Knutsen var blant dem som møtte opp for å demonstrere mot nedleggelser av rusinstitusjoner tidligere i år.
Hanna Skotheim
Konkurransen om rusbehandling: – Hele prosessen har vært en katastrofe
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad