Slik tar du imot nye kolleger som må jobbe hjemmefra

Å starte i ny jobb i koronatid, kan bety hjemmekontor. Her er psykologens tips til hvordan dere tar imot nye kolleger.
Cecilie Byholt Endresen er psykolog i Bjørnson Organisasjonspsykologene. Her er hennes tips til nye ansatte på hjemmekontor.

Cecilie Byholt Endresen er psykolog i Bjørnson Organisasjonspsykologene. Her er hennes tips til nye ansatte på hjemmekontor.

Tommy Ellingsen

Cecilie Byholt Endresen er psykolog i Bjørnson Organisasjonspsykologene. Her er hennes tips til nye ansatte på hjemmekontor.

Cecilie Byholt Endresen er psykolog i Bjørnson Organisasjonspsykologene. Her er hennes tips til nye ansatte på hjemmekontor.

Tommy Ellingsen

24.09.2020
09:25
25.09.2020 10:51

anne@lomedia.no

– Alle medarbeidere har behov for å bli sett, hørt og involvert. Å gi nye ansatte en opplevelse av det er noe av det mest grunnleggende arbeidsgiver må gjøre, sier Cecilie Byholt Endresen, organisasjonspsykolog hos Bjørnson Organisasjonspsykologene.

Tenk deg at du starter i jobben, og allerede dag to eller tre skal du sitte mutters alene hjemme og jobbe med nye arbeidsoppgaver. Det kan være krevende både for medarbeideren og lederen. Her er psykologens tips.

Virtuelle klasser

Hun oppfordrer ledere til å være tett på når nye ansatte starter i ny jobb hjemmefra.

– Når nye tas imot bør man prøve å møtes fysisk, i alle fall en gang. Det gjør noe med dynamikken og relasjonsbyggingen, sier hun.

- Det er spesielt å begynne i ny jobb i en tid som dette

Deretter kan det være nyttig med daglige eller ukentlige treff.

– Leder må spørre hva den ansatte har behov for. Noen ønsker en prat hver dag, mens andre vil oppleve det som kontroll. Her må man sjekke ut med hverandre.

Lederen bør også tenke gjennom hvem det er nyttig at den nye medarbeideren introduseres for og får et forhold til.

– Det kan være lurt å vurdere en mentorordning eller å opprette virtuelle klasser for faglig påfyll. Slik kan medarbeideren få hjelp til å lage et eget nettverk i bedriften.

Arbeidslivsforsker: – Det er lite som tyder på at hjemmekontor brukes for å snike seg unna arbeidet

Snakk sammen på videomøter

Når leder og medarbeider skal ha kontakt uten å møtes fysisk, bør det foregå på videomøte, ikke på epost eller telefon.

– Ta dialogen på video, det er viktig å se hverandre.

– Nye medarbeidere flyter ofte på god motivasjon i begynnelsen av arbeidsforholdet, når kan den begynne å dale?

– Det er veldig individuelt. Men dersom man opplever at «onboardingsprosessen» i den nye jobben går dårlig og at man ikke blir inkludert, kan motivasjonen falle. Derfor er det så viktig at medarbeidere opplever å bli sett, hørt og inkludert.

Psykolog Cecilie Byholt Endresen oppfordrer ledere til å være tett på nye ansatte.

Psykolog Cecilie Byholt Endresen oppfordrer ledere til å være tett på nye ansatte.

Tommy Ellingsen

Ta en kaffe på Teams

– Hvordan kan man få til godt faglig fellesskap når medarbeiderne sitter hjemme?

– Det er et viktig spørsmål! I tillegg til etablerte fagfora, er det slik at en del fagutveksling foregår i uformelle møter mellom oss uten at vi alltid er klar over det. Hjemme går man jo glipp av alle møtene man har med kollegaer i forbifarten i løpet av en dag. Enten det er i lunsjen eller i gangen, der man slår av en prat og utveksler informasjon. Når disse tilfeldige møtepunktene forsvinner, bør man legge til rette for at det kan skje. Man kan for eksempel avtale å ta et kaffemøte på Teams hvor man snakker fritt.

Psykolog: – Den nye digitale hverdagen tror jeg ikke vil vare

Gjør det lett å si fra

– Hvordan få til en kultur der man kan ta opp ting før det snører seg til, også når man sitter hjemme?

– Et positivt ytringsklima oppstår når det både er trygt og nyttig å si fra. Tryggheten kommer når ansatte opplever at det de sier tas godt imot, og det blir effektivt å si fra, dersom det skjer noe i etterkant. Da får man til det vi på fagspråket kaller høy ytringseffektivitet.

I en situasjon med hjemmekontor mener Endresen ledere bør være enda flinkere til å be medarbeidere komme med forslag og erfaringsutvekslinger. Når hun har kurs for ledere, pleier hun å si at de ikke trenger å fremstå som superhelter.

– Ledere som tør å tilkjennegi både egne feil og det de får til, kommer godt ut av det. Dersom lederen er en rollemodell på dette, kan man få til den type refleksjon også med medarbeiderne. Da tør man være åpen om det som funker og ikke, sier Endresen og legger til:

– Tydelighet i rammer, struktur og kommunikasjon er det vi alle trenger når vi jobber bak en skjerm.

Lese mer?

Sintef har forsket på hva hjemmekontor gjør med oss: Hjemmekontor gjør oss ikke mindre produktive

Her kan du lese hvordan ledere kan bidra til å få til et godt ytringsklima.

24.09.2020
09:25
25.09.2020 10:51