Disputas
Nina Helen Aas Røkkum
Nina Helen Aas Røkkum disputerte 1.12.23 ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med avhandlingen «A Critical Discussion of the Child Perspective Across Child Welfare Contexts».
Privat
Privat
Avhandlingen inneholder en kritisk undersøkelse av barneperspektivet på tvers av barnevernkontekster. Det kritiske blikket rettes mot eksisterende forståelser av sosiale problemer og belyser hva som står på spill for barneperspektivet. Utgangspunktet er at barneperspektivet de siste årene har fått økt oppmerksomhet i teoretiske perspektiver og forskning, lovgivning og praktiske tilnærminger på barnevernfeltet. Det synes å være bred enighet om at dette, men bak den tilsynelatende enigheten eksisterer det ulike forståelser, påpeker Røkkum. Dette fører til at barneperspektivet omsettes til ulike strategier og handlinger i praksis.
Datamaterialet består av livshistorieintervjuer med foreldre involvert i det norske barnevernet, observasjonsstudier, individuelle intervjuer og fokusgrupper med praktikere i Italia, Norge og Slovenia, tegneseriedialoger med barn i marginaliserte livssituasjoner i Italia, Norge og Slovenia og refleksjonsnotater fra norske sosionomstudenter i forbindelse med utviklingen av tegneseriedialogen.
Gjennom tre delstudier adresseres ulike forhold med betydning for hvordan barneperspektivet forstås og implementeres. Delstudie 1 problematiserer i hvilken grad barnevernfeltets normative kompleksitet reflekteres i metodiske tilnærminger. Delstudie 2 avdekker sentrale samfunnsmessige trender og utviklingstrekk som utfordrer implementeringen av barneperspektivet i praksis. Individualisering av sosiale problemer, økt byråkratisering og standardisering, samt fragmenterte systemer fremheves. I delstudie 3 rettes et kritisk blikk mot eksisterende strukturer og praksiser i det barnevernfaglige arbeidet forankret i risikotenkning.
En kritisk diskusjon av barneperspektivet gir en mulighet til å utforske og analysere de underliggende strukturene og maktdynamikkene som kan påvirke hvordan barns stemmer blir hørt og forstått, og avhandlingen kan være nyttig for forskere, praktikere og beslutningstakere som er opptatt av hvordan barneperspektivet er forankret i teori og praksis, skriver Røkkum.
E-postadresse: nina.rokkum@gmail.com