JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

22 miljøterapeuter i Skien-skolen kan miste jobbene

Her er Katrines (10) brev til politikerne i Skien: - Ikke ta fra oss miljøterapeutene

Da jenta fikk høre at miljøterapeutene på skolene i Skien kan miste jobbene sine fordi kommunen ikke har nok penger, gikk hun rett hjem og skrev brev.
Katrine (10) synes det var vanskelig i gymtimene. Da tok miljøterapeut Elin Valle Mørk henne med ut for å lære skating.

Katrine (10) synes det var vanskelig i gymtimene. Da tok miljøterapeut Elin Valle Mørk henne med ut for å lære skating.

Foto: Anne Myklebust Odland. Montasje: Kristin Johansen

08.11.2019
14:45
21.08.2023 17:14

anne@lomedia.no

Rådmannen i Skien har i budsjettet for neste år foreslått å kutte stillinger som ikke er lovpålagt. Det rammer 22 miljøterapeuter som jobber ved grunnskolene i Skien. De kan miste stillingene fra neste skoleår.

– Politikerne vil jo ha oss, men det er ikke nok penger. Dette er alvorlig, sier miljøterapeut Elin Valle Mørk.

Hun er ansatt ved barneskolen i Skien der Katrine er elev. Jenta ble så lei seg da hun hørte at skolene kan miste miljøterapeutene at hun gikk hjem og skrev brev til politikerne.

Jenta skrev dette brevet da hun hørte at miljøterapeutene kan miste jobbene sine i skolene i Skien.

Jenta skrev dette brevet da hun hørte at miljøterapeutene kan miste jobbene sine i skolene i Skien.

Privat

– Jeg vil ikke at de skal miste jobbene! Da er det mange barn som ikke vil få det noe bra på skolen, sier hun.

Katrine er ikke jentas virkelige navn. Foreldrene må beskytte henne. Samtidig er det viktig at datteren får stå fram i media med budskapet sitt.

Dette skrev hun

Hei. Jeg synes det er dumt at miljøterapeutene skal slutte å jobbe. Uten miljøterapeuter vil det bli mer mobbing. Da vil flere og flere barn ikke få det noe bra på skolen. De vil grue seg til skolen. Miljøterapeuter hjelper til med at barn skal ha det bra på skolen. Miljøterapeuten på skolen min hjalp meg til å tenk pytt pytt og reise meg opp igjen når jeg falt. Hun hjalp meg også med gymen. Jeg måtte bytte skole fordi jeg ble mobba, men jeg hadde det ikke noe bra på den nye skolen heller. Men miljøterapeuten hjalp meg og jeg har aldri hatt det bedre enn nå. Jeg er sikker på at de har hjulpet mange andre barn og bare tenk på alle som de kan hjelpe i fremtiden. Men de kan ikke hjelpe noen hvis vi slutter med å ha dem.

Ble mobbet før

Mor forteller at datteren kom ulykkelig hjem denne uken, hun gråt og var lei seg.

– Jeg synes brevet er rørende, skrevet fra hjertet uten hjelp fra noen voksne, sier mor.

Fontene treffer jenta på skolen i Skien. Hun forteller at hun har vært mobbet og følt seg utestengt:

– Før var det vanskelig å finne noen å være sammen med, men nå har jeg mange å være med i friminuttet. Miljøterapeuten har hjulpet meg veldig. Mange av elevene har forbedret seg, for det kan jo alle! De jeg ikke likte så godt er blitt veldig snille, og jeg har lært meg å tenke «pytt pytt» noen ganger, forteller Katrine.

Før syntes Katrine det var vanskelig å finne noen å være sammen med i friminuttet. Nå går det bra, forteller hun.

Før syntes Katrine det var vanskelig å finne noen å være sammen med i friminuttet. Nå går det bra, forteller hun.

Anne Myklebust Odland

Mor forteller hvordan miljøterapeuten på skolen jobber for å bygge opp selvfølelsen til datteren.

– Miljøterapeuten lærer henne blant annet å skate og bruker det til å gi henne mestringsstrategier. Nå får hun til noe som de andre i klassen beundrer, forteller mor.

Miljøterapeut Elin Valle Mørk har i perioder snakket med foreldrene hver dag, og hun lærer jenta å takle motstand og tenke positivt. Da jenta syntes gymmen var vanskelig, tok hun henne med til skatehallen.

– Hun fikk status som den kule skateren. Noen ganger tok vi med andre elever, sier Valle Mørk.

Mor til jenta står ikke frem med navn av hensyn til datteren, men sier miljøterapeuten er gull verdt.

– Hun er i miljøet på en annen måte enn lærerne. Hun jobber med at klassen skal forstå henne, godta henne og inkludere. Det er helt krise hvis de forsvinner fra skolen. Vi får ikke nulltoleranse for mobbing uten dem!

Les også: Skolen tilkalte politiet da de ikke klarte å roe Peder

- Miljøterapeuten har lært meg å si pytt pytt og reise meg når jeg faller, forteller Katrine. De to tar knoke mot knoke når Katrine får til noe bra.

- Miljøterapeuten har lært meg å si pytt pytt og reise meg når jeg faller, forteller Katrine. De to tar knoke mot knoke når Katrine får til noe bra.

Anne Myklebust Odland

Alvorlig stemning

FO Telemark har mobilisert for å hindre at budsjettet vedtas i Skien bystyre 13. desember. Torsdag denne uken arrangerte fylkesavdelingen støttemarkering utenfor rådhuset. Da skulle politikerne diskutere budsjettforslaget. Oppdraget er å kutte 26 millioner kroner. Ved å kutte stillingene til miljøterapeutene kan det spares 5,9 millioner kroner i 2020 og 12 millioner kroner året etter.

FO Tekemark arrangerte støttemarkeringen utenfor rådhuset.

FO Tekemark arrangerte støttemarkeringen utenfor rådhuset.

FO Telemark

– Hva det er å spare forstår jeg ikke! Det er en besparelse på kort sikt, men i det lengre løp vil det absolutt ikke lønne seg. Man må se konsekvensene det vil ha å ta dem bort fra skolen, sier Åse Kari Abrahamsen, hovedtillitsvalgt for FO i Skien kommune.

Hun sier det er en usikker situasjon ikke bare for ansatte, men for mange elever og foresatte. Hun ble derfor rørt av å se alle som stilte opp på støttemarkeringen til FO.

– Besteforeldre møtte opp på vegne av barnebarna sine i skolen. Og lærere, ansatte i politiet, PP-tjenesten, barne- og ungdomspsykiatrien, barnevernet, og psykisk helse demonstrerte mot budsjettforslaget. Det viser at miljøterapeutene er viktige for samarbeidet de har med skolene, understreker hun.

Hovedtillitsvalgt Åse Kari Abrahamsen og fylkesleder Oddvar Gran jobber mot kuttene.  – FO sentralt må oftere løfte fram miljøterapeutene i skolen, som de juvelene de er. Og vi må jobbe for lovfesting av miljøterapeuter i skole. Slik kan vi unngå å bli rammet av foreslåtte kutt hvert år, mener Gran.

Hovedtillitsvalgt Åse Kari Abrahamsen og fylkesleder Oddvar Gran jobber mot kuttene. – FO sentralt må oftere løfte fram miljøterapeutene i skolen, som de juvelene de er. Og vi må jobbe for lovfesting av miljøterapeuter i skole. Slik kan vi unngå å bli rammet av foreslåtte kutt hvert år, mener Gran.

Anne Myklebust Odland

Rektorene vil beholde dem

Et samlet rektor-kollegie i byen er også i mot kuttet. Ungdomsskolerektor Sten Rune Sannerholt er en av dem som møtte opp foran rådhuset.

– Miljøterapeuten er den personen på skolen jeg ikke vil være foruten. Jeg er så fornøyd med både stillingen og den som har den! utbryter han.

Han mener sannsynligheten er stor for at miljøterapeuter forebygger elevers skolefrafall.

Sten Rune Sannerholt, rektor ved Gimsøy ungdomsskole i Skien.   Han mener miljøterapeutene  hjelper elever til å gjennomføre skolegangen og at de forbygger fra fall i det videre skoleløpet.

Sten Rune Sannerholt, rektor ved Gimsøy ungdomsskole i Skien. Han mener miljøterapeutene hjelper elever til å gjennomføre skolegangen og at de forbygger fra fall i det videre skoleløpet.

Anne Myklebust Odland

– Frafall vil koste mye mer enn man sparer ved å kutte disse stillingene, sier han.

Katrine (10) ville ha sagt dette til politikerne og de som bestemmer i kommunen, hvis hun var der:

– Miljøterapeutene får barn til å glede seg til skolen. Politikerne må heller ansette flere, sier 10-åringen.

– Dårlig gjort mot elevene

Elin Valle Mørk, miljøterapeuten ved Katrines skole, sier det er en tøff prosess. Det er ikke første gangen stillingene er utsatt for kutt.

– Jeg synes det er kjempedårlig gjort overfor elevene å skape denne usikkerheten. Det forebyggende arbeidet vi gjør er lovpålagt. Nå må stillingene lovpålegges, så vi slipper runder som dette, sier hun.

Hun understreker at Skien har vært en foregangskommune når det gjelder miljøterapeuter i skolen.

– Skien har satsa på oss i alle år. Vi har gode stillingsbeskrivelser og et sterkt faglig nettverk. Vi møtes hver måned. Da diskuterer vi saker anonymt og får veiledning fra barnevernet og PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste). Vi gjør forebyggende miljøskapende arbeid som kommer alle elever til gode, samtidig som vi gir psykologisk førstehjelp som en av mange metoder til barn som strever, sier Valle Mørk.

Miljøterapeut Elin Valle Mørk understreker at det forebyggende arbeidet hun gjør er lovpålagt. - Nå må stillingene lovpålegges, sier hun.

Miljøterapeut Elin Valle Mørk understreker at det forebyggende arbeidet hun gjør er lovpålagt. - Nå må stillingene lovpålegges, sier hun.

Anne Myklebust Odland

– Må lovpålegges

Til avisa Varden sier kommunalsjef Grete Gjelten at det gjør henne kjempevondt å foreslå kuttet.

– Miljøterapeutene gjør en fantastisk jobb. Ja, dere kan si det er å skyte seg sjøl i foten, men det er en ikke-lovpålagt tjeneste, og vi har ikke noe stort handlingsrom, sier Gjelten til Varden.

Oddvar Gran, fylkesleder i FO Telemark påpeker at alle barn i Skien-skolen blir berørt dersom kuttet vedtas.

– Miljøterapeutene jobber både med det totale skolemiljøet og følger opp enkeltelever. De har et spesielt øye på sårbare elever. Det er svært viktig at FO sentralt nå jobber for at stillingene blir lovpålagte i skolen. Jeg ønsker at toppledelsen i FO bringer dette inn for departement og stortingspolitikere, så kommunene ikke har noe valg.

– Hvilke politikere har rådmannen i Skien støtte fra?

– Jeg tror at så godt som hele det politiske miljøet i Skien er imot å kutte miljøterapeutene. De er juveler i skolen. Nå handler det om å finne penger, sier han.

Renate Lysøbakk ropte ut at miljøterapeutene ikke har tenkt å gi seg.

Renate Lysøbakk ropte ut at miljøterapeutene ikke har tenkt å gi seg.

FO Telemark

Les også fagartikkelen:

- Miljøterapeuter i skolen - et uforløst potensial