Psykolog Peder Kjøs leder ekspertutvalget som skal se på konsekvensene koronapandemien har hatt for psykisk syke.

Psykolog Peder Kjøs leder ekspertutvalget som skal se på konsekvensene koronapandemien har hatt for psykisk syke.

Tor Stenersen / Aftenposten / NTB

FO-lederen har kritisert en ekspertgruppe for å mangle sosialfaglig kompetanse. Lederen for gruppa opplyser om det motsatte

– Jeg er veldig glad for å ha med en sosionom, sier psykolog Peder Kjøs. Det er fortsatt ikke godt nok, mener FO-lederen.
26.03.2021
08:17
26.03.2021 08:39

hanna.skotheim@lomedia.no

– Gruppen har et tydelig helsefokus, men mangler medlemmer med sosialfaglig kompetanse og erfaringer fra ulike sosiale tjenester som Nav, barnevern eller kommunal rusomsorg.

Det sa FO-leder Mimmi Kvisvik til Dagens Medisin i midten av mars i forbindelse med at regjeringen har satt ned en ekspertgruppe som skal se på konsekvensene koronapandemien har hatt for psykisk syke. Også psykolog Ole Jacob Madsen reagerte og etterlyste sosionomene i et debattinnlegg i Aftenposten nå nylig:

«En treårig bachelorgrad i sosialt arbeid gir kompetanse i å forebygge, løse og redusere sosial problem. Det kvalifiserer hen til å jobbe som sosionom, og sikre og bedre barn, unge og familiers livs- og oppvekstvilkår. Det skulle man tro var høyt etterspurt. Imidlertid har jeg til gode å høre noen kreve flere sosionomer, bortsett fra deres egen fagforeningsleder. Mens stadig hører man om lege- eller psykologmangel», skrev han.

– Veldig glad for å ha med en sosionom

Fontene ville høre hva han som leder gruppa, psykologen Peder Kjøs, synes om kritikken. Da informerte han imidlertid om at det ikke er sant at det ikke er noen sosionomer blant medlemmene. Faglederen ved Akan kompetansesenter, Camilla Lynne Bakkeng, er utdannet sosionom.

«Jeg er veldig glad for å ha med en sosionom. Dette er en yrkesgruppe jeg har hatt stor glede av å jobbe tett med i flere av de jobbene jeg har hatt. I tillegg har vi forsker Steinar Krokstad som er professor i samfunnsmedisin, så jeg er ganske trygg på at feltet sosialt arbeid er godt dekket», skriver Kjøs i en sms til Fontene.

Kjøs føyer seg derimot til Ole Jacob Madsens generelle poeng i debattinnlegget:

«Sosionomer er en stor og viktig gruppe som ikke gis den anerkjennelsen de burde få. Det er dypt urettferdig både for sosionomer og for dem som trenger ulike former for tilrettelegging at sosiale perspektiver blir slengt til side med merkelappen sosionomisering».

Til Fontene understreker Kjøs at han ikke har vært med å sette sammen gruppa, men at han er godt fornøyd med sammensetningen.

Ekspertutvalg skal bedre barnevernet: – Jeg beklager sterkt at vi ikke er tatt med, sier FO-leder Mimmi Kvisvik

Kommer ikke fram at hun er sosionom

FO-lederen synes det er bra at faglederen ved Akan kompetansesenter har en sosialfaglig utdanning, men hun merker seg at det ikke står noe om det i presentasjonen av medlemmene.

– De andre blir betegnet som psykiater, psykolog og helsesykepleier. Hvorfor kommer det ikke da fram at hun er sosionom? spør Kvisvik seg.

Forbundsleder Mimmi Kvisvik synes det skulle stått at det ene medlemmet i ekspertutvalget var sosionom.

Forbundsleder Mimmi Kvisvik synes det skulle stått at det ene medlemmet i ekspertutvalget var sosionom.

Hanna Skotheim

Forbundslederen mener det er det psykologiske og helsefaglige perspektivet som dominerer utvalget.

– Utvalget har nok helt eminente deltakere, men vi savner at noen kommer inn og representerer de sosialfaglige ansatte i denne virksomheten og den sosialfaglige kompetansen som perspektiv til å forstå utfordringene og finne tiltakene, sier Kvisvik til Fontene.

– Psykisk helse og rusbruk har ikke bare noe å gjøre med det enkelte individet, det har å gjøre med den sosiale dimensjonen. Og det er den vi må gjenreise hvis vi skal klare å lage treffsikker politikk og treffsikre tjenester, legger hun til.

– Hva kan mangel på sosialfaglig kompetanse i denne ekspertgruppa føre til?

– Jeg tror ikke de vil få helt grep om konsekvensene av pandemien som er det de skal undersøke. Jeg tror heller ikke at de får de samla perspektivene for å finne de gode løsningene for veien videre.

26.03.2021
08:17
26.03.2021 08:39