– Kanonbra at regjeringen vil skolere ledere i barnevernet, sier rådgiver
Opplæring i lederrollen for nye barnevernsledere er et av grepene i statsbudsjettet for et bedre barnevern. På høy tid, mener Svein Helland Sivertsen, rådgiver i barnevern for kommunene.
– Jeg er veldig bekymret for mangel på rekrutteringen av nye barnevernledere. Det er få eller ingen kvalifiserte søkere til utlyste stillinger som barnevernleder. Dagens barnevernsledere må derfor bli flinkere til å oppdage og utvikle ledertalenter blant sine ansatte, sier Svein Helland Sivertsen.
Andreas Winter/KSK
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
I statsbudsjettet for 2023 foreslår regjeringen 25 millioner kroner til økt kvalitet i det kommunale barnevernet. Manglende kompetanse og ledelse trekkes stadig fram som årsaker til høy turnover og til at barn og familier ikke får den hjelpen de trenger. Regjeringen foreslår en tiltakspakke bestående av:
• Lavterskel opplæringsprogram om lederrollen for nye barnevernsledere
• Et program om internkontroll til alle barnevernsledere
• En ny videreutdanning for barnevernsledere
• Styrke statsforvalternes oppfølging av styring og ledelse i barnevernet
• Styrke kommunale veiledningsteam
– Bedre ledelse, ikke kontroll
– Det er kanonbra med økt fokus på ledelse i barnevernet, sier Svein Helland Sivertsen.
Han er rådgiver i KS konsulent, et datterselskap av kommunenes interesseorganisasjon. Han driver opplæring av barnevernsledere og har tidligere uttalt i Fontene at barnevernet ikke trenger flere ansatte, men bedre ledelse.
Når det avdekkes kriser i barnevernet, nå sist i Bergen, ropes det altfor ofte på mer kontroll og flere jurister, mener Helland Sivertsen. Derfor er han fornøyd med at regjeringens tiltakspakke i hovedsak retter seg mot innsiden av barnevernstjenesten, ikke minst mot opplæring av ledere.
– Jeg blir oppgitt over den sterke troen på at økt kontroll og korreksjon er svaret på barnevernets utfordringer. Veien til et bedre barnevern går gjennom tydelig og mestringsorientert ledelse og myndiggjøring av ansatte. Det skjer gjennom tett veiledning, slik at ingen står aleine om en sak, sier Helland Sivertsen, som tidligere har vært avdelingsleder i barnevernet i Stavanger.
Minst en time i uka
Nye ansatte må få individuell veiledning minimum en time i uka de første seks månedene, etter seks måneder halvannen time annenhver uke, mener han.
– Det trengs for å kvalitetssikre det faglige arbeidet, gi faglig støtte og vekst, og for å ivareta den følelsesmessige belastning flere opplever i jobben som kontaktpersoner i barnevernet.
Gode ledere som sikrer at alle ansatte får fast veiledning som sikrer systematisk oppfølging av alle ansatte, bidrar til trygge ansatte som utvikler seg, og klarer å prioritere og avslutte saker, og dermed unngår å bli nedlesset i pågående saker, erfarer rådgiveren.
– Når vi i dag har barnevernstjenester som kun har saksgjennomgang hver sjette uke, så er det ikke rart at ansatte opplever at de står alene i krevende saker, blir utbrent og at barn og familier ikke får den hjelpen de trenger, fastslår Helland Sivertsen.
Bekymret for rekrutteringen
Ny videreutdanning for ledere er også bra, mener han. Bare en av tre søkere kommer inn på videreutdanningen på NTNU, og du må fortrinnsvis være leder for å få plass, ifølge Helland Sivertsen. Det viser at det er på høy tid med flere videreutdanninger, både for dagens og framtidas ledere, mener han.
– Jeg er veldig bekymret for mangel på rekrutteringen av nye barnevernsledere. Det er få eller ingen kvalifiserte søkere til utlyste stillinger som barnevernsleder. Dagens barnevernsledere må derfor bli flinkere til å oppdage og utvikle ledertalenter blant sine ansatte.
FO krever praksisorientert opplæring
FO-leder Mimmi Kvisvik er positiv til at regjeringen satser på ledere i barnevernet, men er spent på innholdet i opplæringen.
– Det er bra at regjeringen foreslår en slik tiltakspakke, men vi må se nærmere på hva det innebærer. Hvis opplæringsprogrammet skal virke, må det være praksisbasert, og det må innebære at ledere også får tett veiledning i sin lederrolle, sier Kvisvik.
Hun advarer mot å tro for mye på teoretisk opplæring og internkontroll.
– Ledere i barnevernet trenger veiledning for å ivareta seg selv og klare å stå i en så krevende jobb over tid, sier hun.
Flere saker
Høgskulen på Vestlandet har som mål at halvparten av studentene på barnevern, sosialt arbeid og vernepleie skal reise på utveksling til et annet land.
Ole Palmstrøm
Målet er at halvparten har praksis i utlandet: – Studentene bør ut i verden for å bli gode yrkesutøvere
Jan-Erik Østlie
Mange på fagfeltet er sterkt kritiske. Men FO støtter regjeringens skroting av masterkravet
Hanna Skotheim
Norske sosialarbeidere i Guatemala: – Det er så farlig å si meningen sin her
TOLKER VEDTAKET: Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO.
Jan-Erik Østlie
Sjeføkonom om ny AFP: – LO har helt klart vedtatt en opptjeningsordning på sikt
Delegasjonsleder Marit Selfors Isaksen (nr. to f.h. foran) er stolt over delegasjonen, her på vei inn til fem lange dager på kongress.
Simen Aker Grimsrud
– En historisk kongress sett med FOs øyne
Kathrine Haugland Martinsen utenfor Folkets hus noen minutter før valgkomiteens innstilling ble klar.
Jan-Erik Østlie