Disputas
Siv Merete Kjenes Arnesen
Siv Merete Kjenes Arnesen disputerte i oktober 2024 ved Universitetet i Agder med avhandlingen «Gården som alternativ læringsarena for elever på ungdomstrinnet».
Privat
Det overordnede målet med avhandlingen har vært å undersøke ulike aktørers erfaringer med opplæringstilbud på gårdsbruk for elever på ungdomstrinnet. Særlig har elevenes egne erfaringer vært vektlagt.
I opplæringstilbud på gårdsbruk deltar elevene i praktiske aktiviteter tilknyttet driften på gården, og de samarbeider med andre elever og voksne om oppgavene. Opplæringen er praktisk, og faglige mål innen matematikk, naturfag og mat og helse flettes inn i arbeidet.
Arnesen har gjennomført tre delstudier med intervjupersoner tilknyttet fem gård – skoletilbud i fire forskjellige kommuner i Norge.
Den første studien var en intervjustudie med voksne aktører tilknyttet opplæringstilbud på gårdsbruk. De voksne var gårdbrukere, kontaktlærer, kommunal rådgiver og andre skoleansatte. Denne studien fant at inkludering i små praksisfellesskap på gården kan være et viktig supplement til elevenes inkludering i basisklassen, som en utvidelse av tiltak om tilpasset opplæring i fellesskolen.
I den andre studien ble det gjennomført individuelle intervjuer med et utvalg elever på 9. og 10. trinn, som hadde deler av sin opplæring i gård – skoletilbud, og resterende opplæring i vanlig skole. Resultatene fra studien viste at elevene erfarte gårdbrukerens omsorg og engasjement, ble en del av et trygt og inkluderende fellesskap, og fikk muligheten til å prøve varierte praktiske aktiviteter. Dette medførte at flere erfarte personlig utvikling og ny motivasjon for ordinær skole. Miljøet på gården kan betegnes som autonomistøttende og restitusjonsnærende, og bidrar til å fremme elevenes indre motivasjon, som i noen tilfeller overføres tilbake til skolen.
Den tredje studien undersøker elevenes erfaringer og vurderinger av gård – skoletilbud i retrospekt. De tidligere elevene var 16–18 år gamle på dette intervjutidspunktet. Ungdommenes erfaringer viser at elever kan erfare identitetsutvikling gjennom å møte andre forventninger til elevrollen i gård – skoletilbud enn hva de møter på skolen. Praktiske oppgaver i tråd med interesser og evner, kombinert med anerkjennende relasjoner, kan få betydning for ungdomsskoleelevers personlige utvikling og yrkesvalg.
I avhandlingen diskuteres disse resultatene i lys av hva en inkluderende skole skal være, og hva rammene for norsk ungdomsskole skal være. Det etterlyses en utvikling i retning av et mer praktisk utformet ungdomstrinn, for å møte mangfoldet i elevgruppen. Avhandlingen bidrar med økt kunnskap om betydningen slike tilbud kan ha for enkelte elever som av ulike grunner ikke klarer å få fullt utbytte av ordinær undervisning, samt at måten det jobbes på i disse tilbudene er i tråd med sosialfaglig tenkning og arbeid.
Avhandlingen kan bidra inn i en diskusjon om formål og rammer for fremtidens skole, hvilke profesjoner som trengs inn i den norske skolen, og hva som defineres som skolens læringsarenaer.
E-postadresse: siar@norceresearch.no