Disputas
Siri Kahrs Fjeldheim
The post-modern critique of hegemonic knowledge systems and its impact on contemporary theory production in social work – is there a way forward?
Fjeldheim disputerte 13. desember 2017 for graden ph.d. i sosialt arbeid og sosialpolitikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Avhandlingen utforsker teoriutvikling i sosialt arbeid, hvordan ideer om teori formidles gjennom tekster og hvordan man oppfatter og fortolker teoribidrag som er utviklet i faget selv. Disse ambisjonene er uttrykt gjennom spørsmålet: Hvordan er den teoretiske basen i sosialt arbeid utviklet, kommunisert og fortolket i sosialt arbeids tekster? Avhandlingen løfter frem noen grunnleggende premisser som ofte kommer til uttrykk i debatter om faget og som reflekteres i fagtekster om sosialt arbeid: debatten om profesjon eller disiplin, debatten om individ eller samfunn, og til slutt debatten om teori som lånt fra andre fag eller som utviklet i faget selv. Til grunn for disse debattene og premissene de er bærere av, ligger noen filosofiske tilnærminger og ideer som former og påvirker hvordan det er mulig å forstå og kommunisere om teori. To av disse er; hegemoniske oppfatninger og dualismer. Disse to grunnideene har en sentral posisjon i denne avhandlingen, og hegemoniske ideer og et ønske om å utfordre slike naturaliserte tankemønstre om teori, fungerer som utgangspunkt for hver artikkel.