Disputas
Øyunn Syrstad Høydal
Privat
«Evaluering – symbol og metode»
Syrstad Høydal disputerte 9.april 2019 ved OsloMet – Storbyuniversitet. Hun har sett på hvordan evaluering tradisjonelt er betraktet som en metode eller et verktøy for vurdering. I denne avhandlingen kombineres dette perspektivet med et sosialkonstruktivistisk syn på evaluering. Det vil si at evaluering anerkjennes som en potensielt samfunnsnyttig metode, men også betraktes som en aktivitet med stor symbolsk betydning. Gjennom evaluering viser norske myndigheter hvilke verdier og idealer som er viktige i samfunnet. Sammen bidrar disse to perspektivene til å forklare evalueringenes rolle i forvaltningen og samfunnet for øvrig.
Avhandlingen bygger både på primær- og sekundærdata. Primærdataene stammer fra en spørreundersøkelse med drøyt 3000 deltakere fra seks direktorater, samt intervjuer med byråkrater. Sekundærdataene består av foreliggende forskning om Norges flerårige deltakelse i PISA (Programme for International Student Assessment) og offentlig tilgjengelig informasjon fra OECD og norske utdanningsmyndigheter. Avhandlingen består av tre artikler som undersøker evalueringers innflytelse fra ulike perspektiver.