Disputas
Mariya Khoronchevych
Mariya Khoronchevych disputerte 7. Juni 2024 ved OsloMet – storbyuniversitetet med avhandlingen «Personalisation of Employment-Oriented Interventions Targeting Immigrant Jobseekers in NAV».
Privat
Til tross for et etablert velferdssystem og fokus på individuelt tilpassede arbeidsrettede tiltak for ulike målgrupper, har Norge fremdeles utfordringer med å oppnå positive sysselsettingsresultater for innvandrere. Denne artikkelbaserte avhandlingen bidrar til økt kunnskap om tilpasning av arbeidsrettede tiltak for denne målgruppen.
I avhandlingen diskuteres følgende overordnede forskningsspørsmål: Hvordan erfarer innvandrere personaliseringen av de arbeidsrettede tiltakene som NAV tilbyr dem?
På hvilken måte gjenspeiler NAVs tiltak, som er tiltenkt å være personaliserte, de essensielle prinsippene for personalisering?
De empiriske dataene ble innhentet gjennom en kombinasjon av observasjoner og intervjuer med jobbspesialister og innvandrere som deltok i tiltaket ‘Supported Employment’ ved et NAV-kontor. Studien omfatter også en systematisk scoping litteraturgjennomgang. Samlet sett utgjør disse dataene grunnlaget for de tre artiklene i denne avhandlingen:
1) Khoronzhevych, Mariya; Maximova-Mentzoni, Tatiana; Gubrium, Erika & Muller, Ashley Elizabeth (2022). Participant Engagement in Supported Employment: A Systematic Scoping Review. Journal of Occupational Rehabilitation, 32(3), 414–425. doi: 10.1007/s10926-021-09987-2
2) Khoronzhevych, Mariya & Fadyl, Joanna (2022). How congruent is person-centred practice with labour activation policy? Person-centred approach to vocational interventions on immigrant jobseekers in Norway. European Journal of Social Work, 25(4), 577–591. doi: 10.1080/13691457.2020.1793112
3) Khoronzhevych, Mariya & Eriksson, Rikard (2024). Career Agency of Immigrants Participating in Employment Interventions in Norway. British Journal of Guidance & Counselling. doi:10.1080/03069885.2024.2396115
Oppsummert viser funnene at innvandrerne opplever mangelfull personalisering. Jobbspesialister vender ofte tilbake til standardiserte individualiseringsmetoder, definert som tradisjonelle eller standardiserte metoder, som tidligere har vist positive resultater for brukere innen målgruppen. Resultatene indikerer også tilstedeværelsen av det forfatteren kaller pseudo-personalisering, hvor det opprettholdes et skinn av personalisering, men hvor grunnleggende elementer som selvbestemmelse og empowerment av brukeren ofte mangler. Videre er gjennomføringen av personaliserte tiltak i NAV sterkt forbundet med profesjonelt skjønn og mestringsstrategier. Dette kan føre til forsøk på personalisering som ofte ender opp som en tilbakevending til standardisert individualisering, mens bruken av mestringsstrategier kan resultere i pseudo-personalisering, skriver forfatteren.