Disputas
Inger Sofie Dalhø Husby
Privat
«Samarbeid med barn. En utforskende analyse av samarbeidspraksiser med barn i barneverntjenesten med vekt på barns perspektiver»
Husby disputerte 24. juni 2019 for ph.d.-graden i sosialt arbeid ved NTNU. Avhandlingen diskuterer viktige bærebjelker i samarbeidet mellom barn og barnevernsarbeidere. Det legges til grunn at samarbeid handler om å finne nyskapende løsninger på oppgaver partene har felles, men at dette er utfordrende fordi barn opplever lite reell medvirkning. Avhandlingen baserer seg på intervjuer med barn og foreldre i barnevernet. Barna har fortalt om kontakten med barnevernarbeidere og andre involverte fagpersoner. Foreldrene har gitt et blikk inn i foreldreperspektivet på kontakten mellom barn og fagfolk. Funnene viser at tillit til fagpersoner er avgjørende for om barnet vil samarbeide. Fagfolk som er i stand til å se når barn er i trøbbel og modige nok til å ta dette opp ved en passende anledning og i en passende dose, gis tillit. I tjenester som evner å endre praksis i tråd med funnene, er sjansen større for at barn opplever reell medvirkning. Funnene kan brukes til en kritisk gjennomgang av barnevernets praksiser.