Disputas
Anne Riise
Anne Riise disputerte i 2025 ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med avhandlingen «Unge over 18 år med oppfølging fra barnevernet - betydningen av medvirkning i livsfasen mellom ungdom og voksen».
Avhandlingen viser hvilken betydning medvirkning kan ha for unge i livsfasen mellom ungdom og voksen, slik at de blir involvert og får tilpasset hjelp. Gjennom en kvalitativ tilnærming, basert på intervjuer med 56 ungdommer (17–25 år) og 38 ansatte, belyser avhandlingen hvordan medvirkning skjer i praksis. Studien tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver som aktørskap, motivasjon og anerkjennelse.
Privat
Privat
Når rammene tilrettelegger for god informasjon, samarbeid og relasjoner, kan ungdommene ta informerte beslutninger og hevde sine rettigheter. Manglende informasjon og det å ikke bli hørt kan derimot føre til at ungdommene må utvikle strategier for å navigere systemet, noe som kan utfordre deres rettslige anerkjennelse, konkluderer Riise. Hun finner at medvirkning styrker ungdommenes motivasjon når de kan dele informasjon, avklare forventninger og oppleve emosjonell støtte. Klare mål for hjelpen gir retning, mens individuell tilpasning og tilgjengelig støtte fra ansatte fungerer som drivkraft. Fravær av støtte og tilpasning kan derimot svekke motivasjonen.
Ifølge avhandlingen bidrar medvirkning til at ungdommene opplever mestring og tilhørighet på ulike arenaer. Gjennom relasjoner preget av omsorg og gjensidighet kan de utvikle seg i fellesskap med andre og bidra til miljøer som gir læring og støtte. Ekskludering fra slike fellesskap kan derimot svekke følelsen av inkludering og anerkjennelse.
Overfor unge i barnevernet må medvirkning forstås kontekstuelt og relasjonelt, ut fra den livsfasen de er i, de behovene de har og de relasjonene de inngår i, mener Riise. Opplever de selvbestemmelse som del av medvirkningen, kan de finne ut av hva de kan bidra med til fellesskapet, og oppleve anerkjennelse.
Les mer her
E-post: anne.riise@uit.no

