Nye fosterhjem skal kurses via e-læring hjemme i stua
Grunnopplæringen for fosterforeldre er knapt endret etter EMD-dommer og ny barnevernslov. Men nå utvikles et oppdatert og delvis digitalt kurs.
Framtidens fosterhjem skal få mye av opplæringen digitalt hjemme. Da kan man sitte hjemme og åpne lenker, se filmer og lese seg opp.
Colourbox
Saken oppsummert
anne@lomedia.no
Det er bare gjort små justeringer i grunnopplæringen for fosterhjem etter barnevernsdommene i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) og den nye barnevernsloven som er trådt i kraft. Noen powerpointer er endret, for å understreke budskapet om at flere samvær og mer samarbeid må til for å opprettholde familiebånd mellom barn og biologisk familie. Det bekrefter Elizabeth Elton, fagspesialist i Nasjonalt spisskompetansemiljø for opplæring av fosterhjem i Bufetat.
Elizabeth Elton er fagspesialist i Nasjonalt spisskompetansemiljø for opplæring av fosterhjem i Bufetat.
Bufetat
– Det har ikke vært de største endringene, men kursholderne sørger for at nye fosterfamilier får god informasjon om EMD-dommene og barnevernsloven, og vi er tydelige på hva som ligger i det. Vi har spisset budskapet: Plassering i fosterhjem skal være midlertidige tiltak, selv om dette ikke er noe nytt, sier Elton.
Men nå utarbeider spisskompetansemiljøet et helt nytt kursmateriell. Det skal rulles ut nasjonalt.
Digital opplæring
Den nye grunnopplæringen for fosterhjem skal prøves ut i år, og fra neste år vil kursopplegget erstatte dagens PRIDE-kurs, som har vært Bufetats opplæringspakke til fosterhjem siden 1990-tallet.
– Det er behov for å oppdatere innholdet. Ny forskning, en oppvekstreform på vei, ny barnevernslov med fokus på barns medvirkning, kulturelle rettigheter; alt dette gjør at opplæringen må moderniseres, sier Elton.
Ikke minst skal den samlingsbaserte kursformen som PRIDE har erstattes med mye digital opplæring.
– Opplæringen må være tilgjengelig for familiene når de har behov for det, sier Elton.
Heidi Frantzen, seniorrådgiver ved spisskompetansemiljøet kaller det for hybride kurs.
– E-læring gjør at man kan lære i eget tempo. Dette skal kombineres med samlinger og samtaler, sier hun.
Heidi Frantzen jobber i spisskompetansemiljøet for opplæring av fosterhjem.
Bufetat
Barna som bor i familien fra før skal også bli ivaretatt gjennom fysisk familiesamling og egne e-læringsmoduler. Grunnopplæringen vil strekke seg ut i tid, også etter at barnet flytter inn i fosterhjemmet.
– Da vil det legges vekt på ferdighetstrening. Det blir også nytt filmmateriale med dramatiseringer, dilemmaer, intervjuer med fosterhjem og fagpersoner, ifølge Frantzen.
Jawahir nølte ikke med å si ja til å bli fostermor og ta imot både mor og baby
Skal vurderes underveis
I ny forskrift om opplæring av fosterhjem står det at fosterforeldre skal gjennomføre opplæring før barnet flytter inn og at opplæringen skal være i tråd med nasjonale faglige anbefalinger.
– Hvordan skal dere velge ut gode fosterhjem når mye av kurset blir digitalt?
– Det digitale vil suppleres med fysiske treff. I vurderingsprosessen vil det være «siling». Det blir laget en ny modell for å vurdere fosterforeldres egnethet, sier Frantzen.
Fosterhjemstjenesten tilbyr i dag et PRIDE-kurs til dem som vurderer å bli fosterhjem. Her fra en samling i Molde.
Anne Myklebust Odland
Etter kurset vil rådgivere i fosterhjemstjenesten vurdere sammen med familiene hva de er i stand til å ta på seg.
– Noen får forespørsel om å være fosterhjem med engang de er ferdig med kurset, mens andre opplever å gå i flere måneder før de får det. Vi skal finne fosterhjem til barnet, ikke et barn til fosterhjemmet. Det er en viktig presisering, sier Elton i spisskompetansemiljøet.
Dette betyr den siste EMD-dommen for barnevernet
Delte meninger
Blant rådgivere i fosterhjemstjenesten er det delte meninger om den digitale delen av kurset. Trine Wengen, fagleder i fosterhjemstjenesten i region sør mener det er bra at mye av opplæringen vil foregå digitalt.
– Jeg har veldig trua på det nye kursopplegget som utarbeides. Det vil være mer tilgjengelig for nye fosterfamilier. De vil kunne åpne en digital lenke hjemme når det passer og se snuttene om igjen, sier hun.
Trine Wengen er begeistret for det nye opplæringsprogrammet.
Privat
Wengen mener kurset blir tilpasset et digitalt samfunn.
– Fleksibiliteten vil gjøre det enklere for familie og nære nettverksplasseringer å få tilgang til kvalitetssikret og gjennomarbeidet opplæring om fosterhjemsoppdraget veldig tidlig i prosessen, mener hun.
– Blir det bedre fosterhjem av dette?
– Vi må håpe det! De som går kurs er i en prosess med både hjemmebesøk og samtaler med fosterhjemstjenesten. Slik skal de forstå mer om oppdraget. Noen vil oppleve at det å være fosterhjem er mer enn de så for seg, eller noe man ikke vil ta på seg likevel, sier Wengen.
Den digitale opplæringen vil ikke kunne erstatte fysisk erfaringsutveksling og læring i gruppe, mener hun.
– Derfor er jeg glad for at det fremdeles vil være del av opplærings- og vurderingsprosessen av nye fosterhjem.
Noe skeptisk
Hilde Skodje, seniorrådgiver i fosterhjemstjenesten i Molde er noe skeptisk til for mye digitalisering.
Hilde Skodje underviser i dag kommende fosterforeldre. Hun er noe skeptisk til at mye av opplæringen blir digital.
Anne Myklebust Odland
– For meg er fosterhjemsarbeid relasjonsarbeid. Det kan bli mye teori som en skal lese seg til. Faren er at vi kan miste gode hjem. Likevel er jo samfunnet bygget opp om digitalisering, og nye, aktuelle fosterforeldre har gjerne erfaring fra digital kunnskap, sier hun.
Samtalene ved hjemmebesøk skal også bli strukturerte intervjuer.
– Strukturerte intervjuer er et godt verktøy, men en skal ikke undervurdere en god samtale. Ja takk, begge deler, sier hun.
– Flere regioner strever med å fylle opp kurs, kan ikke digital tilgjengelighet være en måte å løse det på?
– Kanskje. Det er mange grunner til at folk vegrer seg til å starte prosess med å bli fosterforeldre. Samtidig kan vi tenke at flere melder seg fordi det føles lettvint å sitte hjemme i stedet for fysiske samlinger, sier hun.
Opplæring av fosterhjem:
• Forskriften om opplæring av fosterhjem ble endret i april 2021.
• Barne-, ungdoms- og familieetaten har ansvaret for at fosterhjemmene får grunnleggende opplæring (§2).
• Fosterforeldre skal gjennomføre opplæring før barnet flytter inn. Opplæringen skal være i tråd med nasjonale faglige anbefalinger (§3).
Slik skal det nye opplegget prøves ut
Første trinn i opplæringen ferdigstilles i vår. Ressurspersoner i regionene får opplæring og prøver ut til høsten.
Spisskompetansemiljøet skal evaluere og justere opplæringen før jul i år.
Fra januar 2023 vil alle rådgivere i regionene få opplæring i første trinn.
Kilde: Spisskompetansemiljøet opplæring fosterhjem
Flere saker
– Blir det sånn at lønna i Oslo blir stående stille til vi blir tatt igjen av KS, vil det nok skape mange sterke reaksjoner blant ansatte, sier FO Oslos leder Lisbeth Norshus.
Hanna Skotheim
Ansatte frykter lavere lønn: – Det vil i så fall være ekstremt uheldig
Lene Strand-Langbakk, Håkon Alnes, Anne Louise Wennersberg og Wenche Mora skal være med å foreslå kutt i psykiatrien.
Anne M. Odland
Kutt i psykisk helsehjelp for barn og unge: –Hjertene våre blør
Det nye utdanningsprogrammet for barnefaglig sakkyndige er åpent for barnevernspedagoger. Annika Melinder er studieleder.
Erik Engblad
Ny utdanning åpnes for barnevernspedagoger
Marie Løkken Jacobsen mener miljøterapeuter har en helt annen tid med elevene og kan se hva de trenger. Derfor synes hun det er synd at miljøterapeuter kuttes.
Privat
Marie fikk ikke fortsette som miljøterapeut på skolen. Nå frykter FO at flere vil forsvinne
På SOR-konferansen ble boka presentert av alle forfatterne.
Olav Helland
De har skrevet bok sammen med utviklingshemmede. Nå kan de få pris
Marit Nybø fra Kirkens Bymisjon frykter for tilbudet med akuttovernatting når regjeringen foreslår kutt i statsbudsjettet.
Hanna Skotheim
Akuttovernatting kan bli lagt ned: – Det vil bety at mange må sove ute
Opplæring av fosterhjem:
• Forskriften om opplæring av fosterhjem ble endret i april 2021.
• Barne-, ungdoms- og familieetaten har ansvaret for at fosterhjemmene får grunnleggende opplæring (§2).
• Fosterforeldre skal gjennomføre opplæring før barnet flytter inn. Opplæringen skal være i tråd med nasjonale faglige anbefalinger (§3).
Slik skal det nye opplegget prøves ut
Første trinn i opplæringen ferdigstilles i vår. Ressurspersoner i regionene får opplæring og prøver ut til høsten.
Spisskompetansemiljøet skal evaluere og justere opplæringen før jul i år.
Fra januar 2023 vil alle rådgivere i regionene få opplæring i første trinn.
Kilde: Spisskompetansemiljøet opplæring fosterhjem

