JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Velferden kan tas tilbake i offentlig regi om politikerne vil, mener utvalg

Kommersiell velferd skaper ulikhet, og tjenester til sårbare grupper egner seg dårlig for konkurranse, mener flertallet.
Markedstenkning og konkurranse er ikke egnet i offentlig velferd, særlig for tjenester til de mest utsatte og sårbare brukerne, mener et flertall i utvalget.

Markedstenkning og konkurranse er ikke egnet i offentlig velferd, særlig for tjenester til de mest utsatte og sårbare brukerne, mener et flertall i utvalget.

Sebastian Pandelache / Unsplash

helge@lomedia.no

Avkommersialiseringsutvalget har utredet hvordan kommersiell drift kan fases ut i ulike skattefinansierte velferdstjenester. Nå kommer rapporten.

Utvalget ble opprettet etter krav fra SV i budsjettforliket med Arbeiderpartiet og Senterpartiet høsten 2021.

Se faktaboksen for mer.

Avkommersialiseringsutvalget

Utvalget ble opprettet etter krav fra SV i budsjettforliket med Arbeiderpartiet og Senterpartiet høsten 2021.

Den første utvalgslederen, Tor Saglie, gikk av etter en opprivende konflikt med flere utvalgsmedlemmer. Jan-Erik Støstad overtok da som utvalgsleder.

Utvalgets oppdrag var å utrede hvordan private aktører kan utfases innenfor tre alternativer; ta tjenestene tilbake i offentlig regi, åpne for ideelle aktører, eller sterkt regulere kommersielle aktører.

Medlemmene av utvalget er:

Leder Jan-Erik Støstad. Utdannet samfunnsøkonom. Tidligere statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet og generalsekretær i SAMAK.

Gøril Bjerkan, økonom og jurist (PhD), rådgiver samfunnspolitisk avdeling i LO.

Hogne Eidissen, kommunedirektør i Senja kommune.

Ingunn Tollisen Ellingsen, professor ved det samfunnsvitenskapelige fakultet i Stavanger, leder av nettverk for velferdsforskning.

Ragnhild Finden, styreleder og eier av Kausvol gårdsbarnehage AS og tidligere nestleder i Private barnehagers Landsforbund.

Linn Herning, daglig leder i alliansen «For velferdsstaten».

Benjamin Endre Larsen, HR-direktør ved Diakonhjemmet Omsorg AS.

Karl Henrik Sivesind, Dr.polit. i sosiologi, forsker 1 ved Institutt for samfunnsforskning.

Marta Szebehely, professor emeritus i sosialt arbeid, Stockholms universitet.

Arve Varden, administrerende direktør i Helse Førde, tidligere kommunedirektør i Høyanger.

Nils-Ola Widme, jurist, næringspolitisk direktør i NHO.



Peker ut retning

Et stort flertall i utvalget står bak et tydelig budskap:

• Avkommersialisering er mulig, og innslag av kommersielle i offentlig finansierte velferdstjenester øker faren for en todelt velferdsstat.

• Det er tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for å utfase kommersielle velferdstilbydere, og det er også fullt mulig hvis det er politisk vilje til det.

• Markedstenkning og konkurranse er ikke egnet i offentlig velferd, særlig for tjenester til de mest utsatte og sårbare brukerne.

Leverer dissens

To utvalgsmedlemmer, som representerer NHO og de private barnehagene, har levert dissens på hele rapporten.

De får støtte fra blant annet Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet som mener rapporten er et makkverk, og bare kan kastes i søpla.

NHO var også motstander av at utvalget i det hele tatt skulle opprettes og har ment at utvalget er et unødvendig og meningsløst prosjekt.

– Problemet til norsk helsevesen er ikke for mange private aktører, men for få hender og for lange køer. Vi mener godt offentlig-privat samarbeid tvert imot er løsningen, uttalte Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO etter at den første delrapporten ble lagt fram.

Nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, er derfor ikke overrasket over at de to representantene har tatt dissens.

– Dette er interessekamp. De kommersielle kreftene, som mindretallet representerer, har sterke interesser i at konkurranseutsetting av velferdstjenestene fortsetter. At NHO har sagt at utvalget aldri burde sett dagens lys sier litt om hvilke interesser de representerer, sier hun til FriFagbevegelse.

Pekt ut retningen

Første nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, mener utvalget nå har pekt ut retningen for hvordan kommersielle aktører virkelig kan fases ut, men uten at det går ut over ideelle aktører.

– Flere kommuner har tatt dette valget allerede. Oslo tok blant annet tilbake flere private sykehjem i offentlig drift. Utvalget har vist at det er fullt mulig. Men det må tas noen politiske valg for å komme dit, sier Skoghaug.

Hun mener bruken av kommersielle aktører i velferden undergraver den norske modellen, svekker tjenestene og skaper økt ulikhet.

Nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, er glad for resultatet av arbeidet til Avkommersialiseringsutvalget.

Nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, er glad for resultatet av arbeidet til Avkommersialiseringsutvalget.

Brian Cliff Olguin

– Utvalget understreker det LO har sagt hele tiden: Kommersielle aktører med profittmotiv i offentlig finansierte velferdstjenester øker faren for en todelt velferdsstat. Det øker ulikheten og bidrar på sikt til å undergrave den norske modellen, sier Sissel M. Skoghaug.

Et sentralt mål med fellesskapets velferdstjenester er nettopp å utjevne forskjellene i samfunnet, poengterer hun.

– Når kommersielle aktører som styrer etter overskudd slippes til i velferdstjenestene utfordres denne utjevningen, sier hun.

Må styres politisk

Skoghaug hevder det er ønsketenkning å tro at det er mulig å styre politisk dersom man inviterer kommersielle inn i fellesskapets velferdstjenester.

Det gjør det vanskelig å kontrollere kvalitet, og kan føre til at de kommersielle kan skumme fløten.

– De tar de enkleste brukerne, og gir ikke mer enn de må på det offentliges regning. De vil tilpasse tjenesten til det som tjener selskapets bunnlinje, ikke til det som tjener formålet med fellesskapets tjeneste, mener hun.

En avkommersialisering må uansett utredes og planlegges godt før det gjennomføres. Hvis ikke, mener Skoghaug det er en fare for at man ikke når målet.

Hun gjentar at det handler om politiske valg.

– I og med at det er sterke kommersielle krefter som står bak, må man være forberedt på motstand, både politisk og i rettsvesenet, mener LO-nestlederen.