HMS
Ansatte har blitt forsøkt kvalt, truet og slått – nå stenges rustilbudet
Drapsforsøk og brukere med våpen gjør at Arbeidstilsynet griper inn overfor Prindsen mottakssenter i Oslo.
Prindsen mottakssenter har blant annet rom for røyking av narkotika og sprøyterom.
Heiko Junge / NTB
Saken oppsummert
anders.r.christensen@ntb.no
– Arbeidstilsynet har etter tilsyn ved Prindsen mottakssenter vedtatt stans av arbeid ved alle tjenester, med unntak av smittevernluke, fra og med klokken 8 tirsdag 22. oktober, opplyser Velferdsetaten i Oslo kommune mandag.
Prindsen mottakssenter er et kommunalt lavterskeltilbud i Oslo sentrum for folk med rusutfordringer. Senteret har blant annet brukerrom for rusinntak og akuttovernatting.
Den midlertidige stengningen kommer etter et tilsyn i september, skriver Avisa Oslo.
Arbeidstilsynet slo fast at senteret må iverksette tiltak for å beskytte de ansatte mot vold, trusler og «uheldige belastninger». De varslet samtidig stenging, om ikke nødvendige tiltak ble iverksatt raskt.
Kronikk: Rusomsorg på anbud – et svik mot de mest sårbare
Drapsforsøk
I rapporten kommer det fram at ansatte på senteret har blitt utsatt for vold.
– Eksempelvis slag mot tinningen til en arbeidstaker og drapsforsøk med kvelning. HMS-avvikene viser ingen konkrete tiltak for å forebygge at lignende skjer igjen.
De skriver også at brukere er sett med sag, kniv, hagesaks, skytevåpen og machetelignende kniv.
– Vi tar tilbakemeldingene fra Arbeidstilsynet på største alvor. Deres jobb er å se på arbeidsrettslige forhold, de tar ikke hensyn til brukerne av tjenestene. Dette er en kjempeutfordring for Velferdsetaten og Oslo kommune, sier avdelingsdirektør Anders Dalsaune Jansen i Velferdsetaten.
– Frykter overdosedødsfall
MDG-leder Arild Hermstad, som er medlem av Helse- og sosialutvalget i Oslo kommune, er bekymret for konsekvensene av den foreløpige stengingen.
– Det er en svært alvorlig og farlig situasjon som nå har oppstått. Stenging av Prindsen kan føre til flere overdosedødsfall og alvorlige hendelser i rusmiljøet. Det vil også kunne påvirke den opplevde tryggheten til folk som ferdes i sentrum, sier Hermstad til NTB.
– Ser etter alternative løsninger
Byråd for sosiale tjenester Julianne Ferskaug (V) sier til NTB at hun er svært bekymret for både brukere og ansatte.
– Dette er alvorlig for brukerne og overdosefaren i byen vår. Vi jobber på spreng med å avbøte situasjonen og sikre arbeidsmiljøet i tråd med Arbeidstilsynet pålegg slik at Prindsen mottakssenter kan åpne så fort som mulig, sier hun.
Hun påpeker at Velferdsetaten har satt i verk en rekke tiltak for å imøtekomme Arbeidstilsynets pålegg.
– Det er gjort i samarbeid med ledelsen og tillitsvalgte ved Prindsen. De jobber samtidig med å finne alternative løsninger for brukerne, avslutter hun.
Flere saker
Glorija Grabovac og Dania Omar i Forandringsfabrikken.
Anne M. Odland
– Vi må gi barn noe annet i livet som kan erstatte det vonde
Johannes Tveitnes og Adam Berge synes det er stas å ha blitt forfattere.
Hanna Skotheim
De har begge opplevd fordommer. Nå vil de hjelpe andre inn i arbeidslivet
Ole Henrik Kråkenes i FO-ledelsen er kritisk til Sverige grep for å få bukt med kriminaliteten.
Hanna Skotheim
Barn kan havne i fengsel: – Sverige går foran som et skrekkelig eksempel
Therese Ekremsæter mener de som jobber natt burde hatt bedre betalt.
Simen Aker Grimsrud
Therese jobber bare om natta. Nå får hun bedre betalt
Utstillingen «På jobb 22. juli» er en del av LOs markering av at det er 15 år siden terrorangrepet, og viser 15 personer som jobba juli-dagen i 2011.
Andrea Gjestvang
Jane ledet kriseteamet 22. juli: – Husker best de fortvila foreldrene
Nødetatene er ofte på utrykning til barnevernsinstitusjoner. ILLUSTRASJONSFOTO
Maud Lervik

