JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Svar til Stendi: Demokrati til salgs

Stendi ser ut til å lykkes godt med å bli definert som en relevant aktør i det offentlig finansierte og styrte velferdsmarkedet, skriver Magnus Westbye.

Stendi ser ut til å lykkes godt med å bli definert som en relevant aktør i det offentlig finansierte og styrte velferdsmarkedet, skriver Magnus Westbye.

Eirik Dahl Viggen

Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.

Saken oppsummert

Stendi kunne ikke tjent én eneste krone på offentlige velferdstjenester uten at politikerne la til rette for det. Derfor bruker de også store ressurser på politisk påvirkning, og seminarer under Arendalsuka er en del av dette.

Rådgiver i For velferdsstaten og sosialarbeider

Gjennom å drive offentlig finansierte velferdstjenester tjener Stendi penger for sitt morkonsern, det svenske børsnoterte Ambea. Stendi drifter heldøgns bo- og omsorgstjenester, barnevern og brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Fra 2010 var Ambea eid av oppkjøpsfond, som børsnoterte selskapet i 2017. I dag består eierskapet av en rekke mindre aksjonærer. Ambea har altså ikke lenger én tydelig majoritetseier og aksjeeierskapet er under kontinuerlig utvikling med kjøp og salg av aksjer. Som på børsen ellers er investorer interessert i å investere i virksomheter som de kan tjene penger på.

Avkommersialiseringsutvalget (NOU 2024:17) fastslo at «en grunnleggende ulempe ved å ta i bruk kommersielle velferdsvirksomheter er deres profittmotiv», og Velferdstjenesteutvalget (NOU 2020:13) understreket at «høy oppkjøpsaktivitet, interesse fra utenlandske investorer og store salgsgevinster og goodwillbeløp indikerer […] at investeringer i velferdssektorene i Norge er lønnsomme».

Stendi er et eksempel på dette og det er ikke konspiratorisk, slik direktøren påstår, at jeg påpeker at Stendis påvirkningsarbeid også må ses i sammenheng med at de er et kommersielt selskap med krav om inntjening for sine aksjonærer. 

Kommersielle konsern i velferden er helt avhengige av politiske beslutninger for å tjene penger. Derfor er de også helt avhengige av politikerne og byråkratenes velvilje, og befolkningens aksept. Det gjør alle deler av den demokratiske prosessen til viktige arenaer for påvirkningsarbeid. Arendalsuka er et massivt og konsentrert uttrykk for denne dynamikken mellom kommersielle interesser og demokratiet. Det er i denne sammenhengen Stendis deltakelse med det «upolitiske» og påkosta seminaret om ungdomskriminalitet, må forstås. Stendi er i Arendal for å bygge sitt omdømme, fordi det kan øke deres markedsandeler og sikre gode marginer i det politisk skapte velferdsmarkedet.

Mangeårig politisk journalist Thomas Spence beskriver i sin bok Demokrati til salgs hvorfor påvirkningsarbeidet er så viktig for aktører som Stendi, og hvordan det fungerer. «Å styre moderne samfunn er en komplisert prosess med mange aktører på ulike arenaer. Beslutninger fattes etter press, forhandlinger og dragkamper mellom folkevalgte og aktører med ulike interesser og krav. […] Veien til makt i vår tid går gjennom å bli definert som en relevant aktør med kompetanse og rett til å delta i utformingen av offentlig politikk, få aksept for at et samfunnsforhold er et problem som det offentlige må forholde seg til, og få innflytelse på definisjonen av problemet om mulige løsninger.»

Stendi ser ut til å lykkes godt med å bli definert som en relevant aktør i det offentlig finansierte og styrte velferdsmarkedet. Ifølge Ambeas årsrapport for 2024 hadde Stendi en omsetning på over 3 milliarder, et driftsresultat på 334 millioner og en driftsmargin på 10 %. 10 % er en høy driftsmargin og Ambeas direktør Mark Jensen løftet Stendi fram som «årets høydepunkt» i årsrapporten med «betydelig resultatforbedring». Med en slik suksess blir kostnader til seminarer i Arendal som smårusk å regne sammenlignet med avkastningen det kan gi for selskapets aksjonærer.