JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhetstiltak reddet Nav Lerkendal

Nav Lerkendal innførte glassvegger og sikkerhetskurs etter angrepet på mottaksleder Grethemor Haugan sist vår. Det reddet arbeidsmiljøet.
06.08.2013
14:35
16.12.2013 23:24

En kvinnelig ansatt ved Nav Grorud ble mandag angrepet med kniv av en bruker som var inne til samtale.

Knivstikkingen føyer seg inn i rekken av voldsepisoder mot Nav-ansatte de senere årene.

Les også: – Mer aggressivt på Nav

Slått i hodet med stein

En bruker slo mottaksleder Grethemor Haugan bevisstløs med en stein. Overfallet skjedde ved Nav Lerkendal i Trondheim i april i fjor etter at Haugen hadde sagt nei til en pengeutbetaling.

I likhet med gårsdagens angrep på Grorud skjedde angrepet på Lerkendal inne i et samtalerom.

Etter angrepet har arbeidsgiveren hennes bygget om lokalene og endret kraftig i rutinene.

Demper sinnet

Mottaksøya er gjort om til båser med lydtette frostede glassruter imellom. Dermed kan brukeren henvende seg uten at utenforstående får med seg hva som blir sagt.

De ansatte får nå faglig opplæring hver fredag slik at flere skal kunne ta imot og hjelpe brukere med det samme de kommer inn. Slik skal ventetid og frustrasjon unngås.

Samtaler med riktig saksbehandler avtales konsekvent på forhånd, både for å unngå ventetid og for at brukerne skal slippe å forklare seg på nytt for nye ansatte hele tiden.

Bekymret for psykisk stress

– På Nav møter vi noen folk som er i en helt annen livssituasjon enn folk flest, så vi er nødt til å ta visse forholdsregler, sier Fylkesdirektør Bente Wold Wigum i Nav Sør-Trøndelag.

Den økte innrapporteringen av voldsepisoder og trusler mot Nav-ansatte vekker bekymring med tanke på hva det på sikt gjør med det psykososiale arbeidsmiljøet for den enkelte, mener Wigum.

Bygger barriere

Tiltakene skal dempe frustrasjon og konfliktnivå, alt sammen for å skape en tryggere arbeidsplass.

– Folk skal slippe å sitte og være redde for at saken deres skal bli glemt eller at en ny rådgiver ikke skal forstå saken deres, sier Grethemor Haugan.

Lenger inne i lokalet på Lerkendal har samtalerommene fått større bordplater som skaper en barriere mellom ansatt og bruker. Alle samtalerom er utstyrt med alarmknapp som raskt tilkaller Securitas.

Kontoret har også jevnlige øvelser sammen med Securitas. Terskelen for å utløse alarmen er lav, og det skal den være, mener Haugan.

Nulltoleranse mot trusler

Etter at Haugan ble slått ned innførte alle navkontorene i byen nulltoleranse for truende oppførsel. Hvis noen virker truende, får vedkommende en advarsel. Virker ikke det, blir personen utestengt fra alle navkontorene i tre måneder. All kontakt med etaten må da skje via e-post eller telefon.

– Arbeidsmiljøet her er veldig godt nå. Personalet er veldig positive til at vi skal ha såpass ordnede forhold, sier Haugan.

Politiet foreslo konfliktråd for Haugan og brukeren som angrep henne, men hun ville se mannen dømt. Han fikk en ett års fengsel.

– Det som skjedde på Grorud er forferdelig. Det er også forferdelig for kollegene i ettertid, sier Haugan.

06.08.2013
14:35
16.12.2013 23:24

Mye lest