Trivsel i skolen
Carolyn Webster-Stratton: Hvordan fremme sosial og emosjonell kompetanse hos barn?Gyldendal akademisk 2005
Barnepsykolog Carolyn Webster-Stratton har utviklet dionosaurusskolen, et program hvor barn lærer sosiale ferdigheter, problemløsning og kontroll av sinne. Men hun oppdaget at effekten ble bedre hvis også foreldrene fikk opplæring. Hun har også gjennomført forsøk som viser at opplæring av både lærere og foreldre fører til endret samarbeidsklima og bedre felles innsats til beste for barnet.Fokus er på barn i alderen tre til ti år. Boka har som ett av formålene at lærere og foreldre skal samarbeide bedre. Forfatteren ønsker også å presentere strategier som læreren kan benytte for å styrke barnas sosiale og faglige kompetanse.
Dessuten vil hun vise lærerne hvordan de kan lage individuelle programmer spesielt tiltenkt de barna som i større grad enn andre trenger sosial og emosjonell opplæring, for eksempel fordi de har ADHD, er spesielt aggressive eller har lese- og skrivevansker. Forfatteren ønsker å støtte opp om skolene slik at de konsentrerer seg mer om barnas følelsesmessige trivsel og sosiale kompetanse.
Mia
Siste nytt
Ine Haver forstår at ansatte i barnevernet kan kvie seg for å si meningene sine.
Eirik Dahl Viggen
#heierna-Ine Haver ble kalt eskortepike på Facebook etter innlegg om politibruk i barnevernet
Rusreformen burde skilt mellom ungdom på vei inn i rus og voksne med tung avhengighet, mener sosionom Håvard Berge.
Jacob Buckhard
– Tenk hvis vi bommer! Jeg her redd mange flere unge vil utvikle rusproblemer, sier sosionom om rusreformen
Mye lest
Styrk familiene dere møter, ikke svakeliggjør oss! Innrøm feilgrep, og be om unnskyldning når det trengs, oppfordrer en mor i dette innlegget.
Drew Hays/Unsplash
Råd fra en barnevernsmamma
Vi er i ferd med å bekjempe en pandemi. Det er all grunn til å være fornøyd om dagen. Men vi må ikke begå et nytt, kollektivt feilgrep, skriver Frøydis Helen Andersen i dette innlegget.
Privat