Trivsel i skolen
Carolyn Webster-Stratton: Hvordan fremme sosial og emosjonell kompetanse hos barn?Gyldendal akademisk 2005
Saken oppsummert
Barnepsykolog Carolyn Webster-Stratton har utviklet dionosaurusskolen, et program hvor barn lærer sosiale ferdigheter, problemløsning og kontroll av sinne. Men hun oppdaget at effekten ble bedre hvis også foreldrene fikk opplæring. Hun har også gjennomført forsøk som viser at opplæring av både lærere og foreldre fører til endret samarbeidsklima og bedre felles innsats til beste for barnet.Fokus er på barn i alderen tre til ti år. Boka har som ett av formålene at lærere og foreldre skal samarbeide bedre. Forfatteren ønsker også å presentere strategier som læreren kan benytte for å styrke barnas sosiale og faglige kompetanse.
Dessuten vil hun vise lærerne hvordan de kan lage individuelle programmer spesielt tiltenkt de barna som i større grad enn andre trenger sosial og emosjonell opplæring, for eksempel fordi de har ADHD, er spesielt aggressive eller har lese- og skrivevansker. Forfatteren ønsker å støtte opp om skolene slik at de konsentrerer seg mer om barnas følelsesmessige trivsel og sosiale kompetanse.
Mia
Flere saker
Hanna Skotheim
Norske sosialarbeidere støtter urfolk i Guatemala: – En stor opplevelse å se deres kamp for demokrati
TOLKER VEDTAKET: Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO.
Jan-Erik Østlie
Sjeføkonom om ny AFP: – LO har helt klart vedtatt en opptjeningsordning på sikt
Delegasjonsleder Marit Selfors Isaksen (nr. to f.h. foran) er stolt over delegasjonen, her på vei inn til fem lange dager på kongress.
Simen Aker Grimsrud
– En historisk kongress sett med FOs øyne
Kathrine Haugland Martinsen utenfor Folkets hus noen minutter før valgkomiteens innstilling ble klar.
Jan-Erik Østlie
Sosionom Kathrine får plass i LOs ledelse: – En historisk dag
KULTURPRISVINNEREN: Henriette Steenstrup ble hyllet av LO-kongressen.
Jan-Erik Østlie
LOs kulturpris til skuespiller Henriette Steenstrup
Leif Martin Kirknes