JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gaza-aktivist Arne Birger Heli (70): – Vi var forberedt på å bli stoppet, men ikke på å bli plyndret

Ship to Gaza Norway endte med juling, ran og drapstrusler.
- Det ble opplevelsesferie i år, sier Arne Birger Heli, endelig hjemme igjen i Drammen etter tre døgn i israelsk fengsel. (arkivfoto)

- Det ble opplevelsesferie i år, sier Arne Birger Heli, endelig hjemme igjen i Drammen etter tre døgn i israelsk fengsel. (arkivfoto)

Eirik Dahl Viggen

edv@lomedia.no

Palestina-aktivist og sosionom Arne Birger Heli (70) ble tatt imot av kone og barn på Gardermoen sent onsdag kveld. Han hadde da sittet i israelsk fengsel i tre døgn sammen med 21 andre aktivister fra solidaritetsaksjonen Ship to Gaza.

Israelske militære bordet den norske hjelpebåten Kårstein/Al Awda i 12-tiden søndag. Det som så skjedde beskriver Heli som ran, drapstrusler og regelrett juling.

Den norske hjelpebåten gikk fra Palermo med rundt 40 kasser medisiner og nødmat. Her er Helis historie om det som så skjedde.

Sosionom og Gaza-aktivist Arne Birger Heli er fengslet i Israel

De første Gaza-aktivistene har kommet hjem: – Vi ble behandlet som illegale immigranter og kriminelle

Fikk pistol i magen og en knyttneve i kjaken

Søndag formiddag befant hjelpebåten seg i internasjonalt farvann utenfor Egypt, da fem israelske marinefartøy dukket opp og anropte dem på VHF-radio. De forlanget at båten skulle stoppe, og satte så ut fem ribber (hurtiggående gummibåter) for å borde Kårstein.

Arne Birger Heli, som gikk til sjøs allerede som 17-åring, var med som maskinist. Han var i maskinrommet da soldatene entret dekket. Avtalen med skipperen var at hvis og når soldater kom om bord, skulle han stanse maskinen, slik at den ikke kunne startes fra styrhuset. Slik ville de unngå å måtte seile inn til israelsk havn, bli filmet og framstilt på tv som at de overga seg frivillig.

Heli forteller at han var redd én gang under aksjonen.

Fiskebåten Kårstein er den foreløpig siste av de internasjonale solidaritetsbåtene konfiskert av IDF, det israelske forsvaret. Båten skal selges og inntektene gis til israelske familier utsatt for terror.

Fiskebåten Kårstein er den foreløpig siste av de internasjonale solidaritetsbåtene konfiskert av IDF, det israelske forsvaret. Båten skal selges og inntektene gis til israelske familier utsatt for terror.

Youssef Sammour

– Jeg hadde stanset maskinen og skulle opp på dekk. Da jeg kom opp luka, sto to soldater med ryggen til. De hadde ikke merket meg. Jeg var redd de skulle snurre rundt og skyte slik de er trent mot angripere.

FAGARTIKKEL: Trygghet og sikkerhet for barn og ansatte i barnevernsinstitusjoner

De to soldatene skjøt ikke, men geleidet Heli opp leideren til styrhuset. En av sjefene satte en pistolmunning til magen på Heli. Han forlangte Helis armbåndsur. En seks år gammel Certina DS kjøpt for 5000 kroner. Heli løsnet remmen og ga fra seg klokken.

Inne i styrhuset fikk han en knyttneve på tygga, samtidig som han ble vitne til at soldatene banket opp skipperen, en nordmann i tjueårene. Sjefen var frustrert over at han ikke fikk startet båten:

– Om du ikke starter den jævla båten, så vil skipperen din lide mye, informerte han Heli.

Heli oppfattet det som en avtale: få start på motoren, så slipper skipperen mer juling. Han gikk ned i maskinrommet og fikk koblet på motoren. Marinesoldatene kunne nå selv manøvrere båten mot israelsk farvann.

– Heldigvis hadde jeg ikke ødelagt motoren. I så fall tror jeg helvete ville vært løs.

Gaza-aktivistene samlet på dekk med geværer rettet mot kroppen

Aktivistene var samlet ute på dekk med geværmunninger rettet mot seg mens båten nærmet seg israelsk farvann. Seilasen tok flere timer.

– Da jeg kom på dekket med de andre, fikk jeg vite at soldatene hadde rundjult skipperen, deretter truet med henrettelse og å gjøre med ham som de behandler palestinske martyrer. Til tross for at jeg fikk start på maskinen.

En svensk sjømann hadde blitt banket opp. Flere hadde blitt skutt med elektrosjokkvåpen.

Båten seilte med norsk flagg, slik den skulle i tråd med internasjonale sjøfartsregler. En soldat rev ned flagget, slengte det på dekk, tråkket på det og sparket det bortover dekket. Men en av aktivistene sikret seg flagget med planer om å overlevere det til UD med israelske støvelmerker.

Vernepleier på tomannshånd med fremmedkrigere

Flere timer etter kapringen gikk båten til havn i Ashdod havn utenfor Gaza. Aktivistene ble pakket inn i fangetransportbiler med gittervindu og kjørt halvannen mil til Ramla-fengselet. All bagasje var konfiskert. De hadde bare klærne de gikk i. Aktivistene ble plassert på seksmanns-celler på en egen avdeling unna andre fanger.

Fengselsoppholdet viste seg å være ren oppsamling i påvente av transport ut av Israel. De fikk tilbake baggene sine. Disse var for det meste tomme.

– Alt av mobiler, datautstyr, ipader, kameraer, dyre satellittelefoner var borte. Al Jazeera-journalistene må ha mistet utstyr for over hundre tusen kroner, det samme med en dokumentarfilmskaper fra Singapore. Lommebøker, penger, kredittkort, alt var borte. Det eneste som lå igjen i min egen bag var skittentøy og brillene mine.

Israel svarer: Vitneskildringen er science fiction

Den israelske ambassaden skriver i en pressemelding 30. juli at Kårstein ikke representerte noen humanitær innsats av betydning, og at båten hadde som eneste hensikt å skape en politisk provokasjon. Videre at båten ble stoppet i tråd med internasjonal lov. Aktiviteten ble avsluttet uten eksepsjonelle hendelser, skriver ambassaden på hjemmesiden sin.

Fontene har bedt Israels ambassade om å kommentere vitneskildringen av soldatenes hardhendte framferd inkludert tyveri, juling og drapstrusler.

– Utøvde soldatene rimelig maktbruk?

– Ja, de iverksatte fullstendig lovlige maktmidler i tråd med internasjonal lov, sier ambassaderåd ved Israels norske ambassade, Dan Poraz til Fontene.

– Aktivistene var i ferd med å bryte internasjonal lov. De regnet aldri med å nå fram til Gaza. Da de gjorde motstand, hadde ikke soldatene noe annet valg.

Dan Poraz, ambassaderåd ved Israels ambassade i Oslo

Dan Poraz, ambassaderåd ved Israels ambassade i Oslo

Erlend Aas / NTB scanpix

– Er det rimelig maktbruk å stikke pistoler i magen på folk og true med henrettelse?

– Jeg tror disse beskrivelsene ikke stemmer med virkeligheten. Det høres for meg ut som en science fiction-fortelling.

– Armbåndsur verdt flere tusen kroner ble overtatt av soldatene, er det i tråd med den israelske soldatmanualen?

– Det er en svært alvorlig anklage. Jeg tviler sterkt på at det stemmer. Men stemmer det, strider det mot enhver norm militæret opererer med. I så fall vil disse eiendelene bli returnert til eierne.

– Kårstein var 53 nautiske mil fra Gaza da marinen bordet båten, langt fra israelsk nasjonalt farvann. Hvordan er bording i åpent hav i tråd med internasjonal lov?

– Hvis fartøy viser tydelig intensjon om å bryte en blokade, er bording lovlig. Dette fartøyet ble overvåket over lang tid. Aksjonistene hadde annonsert tydelig at de styrte mot Gaza, mot blokaden. Militæret kunne ventet til de nådde israelsk farvann, men resultatet ville vært det samme.

– Hva skjer med det konfiskerte utstyret og besetningens eiendeler?

– Det medisinske utstyret er overlevert Cogat (Israels militære koordinator for palestinske territorier) og vil inngå i mengden av utstyr som hver dag går inn i Gaza. Båten blir trolig solgt og pengene overført til israelske ofre for Hamas-terror. Aktivistene er hyklere når de ikke sier ett ord om Hamas' terroraksjoner mot israelske borgere.

Poraz viser til at Hamas nekter å overgi likene av to israelske soldater for gravlegging på israelsk side. Hamas gir heller ikke Røde Kors tilgang til tre israelere som holdes fanget i Gaza.

Heli: Vi har alltid et håp om å nå fram med medisiner

Dette var det fjerde forsøket på å nå fram med nødhjelp sjøveien til Gaza. De tre første gangene endte med kapring og arrest. I 2010 ble ni båtaktivister – åtte fra Tyrkia og en fra USA – skutt og drept av israelske soldater.

– Vi var forberedt på å bli stoppet, sier Arne Birger Heli, men ikke på å bli plyndret.

Ved en tilfeldighet fikk han til slutt tilbake lommeboken sin med norske penger og kredittkort. Den hadde falt ut av baggen, blitt plukket opp av en soldat som la den i pose sammen med passet.

Dette er klokka marinesoldatene tok fra Heli. En detalj i den større fortellingen, men talende for soldatmoralen. Bildet er tatt til et portrettintervju i september 2014.

Dette er klokka marinesoldatene tok fra Heli. En detalj i den større fortellingen, men talende for soldatmoralen. Bildet er tatt til et portrettintervju i september 2014.

Eirik Dahl Viggen

Heli var i gang med å lage seg en bedre frokost da Fontene ringte. Nå skal han komme seg til hektene. Han fortsetter som aktiv i Palestinakomiteen.

– Etter dette er det nok slutt på alle mine besøk og vennskap i Palestina. Men som aktiv tror jeg uansett jeg ville slitt med å få innreise mer i Israel.

Om det blir flere skip i framtiden, bør det skje med enda bredere allianser internasjonalt, mener Heli.

– Dere visste vel at dere ville bli stoppet?

– Det er alltid et visst håp om å nå fram, sier Heli.

– Medisinene og nødrasjonene ville utgjort en forskjell i et Gaza som mangler mat, elektrisitet og rent vann. Det vi oppnår er å øke bevisstheten om den humanitære situasjonen i Gaza. Jeg fortalte det til flyvertinnen på Lufthansa da jeg ba om at kapteinen måtte gi oss tilbake passene våre før landing. Hun ble sjokkert.

Bilutleie hjelper Nav med å få 70 prosent ut i arbeid