Sosialhøgskolen snakker ikke til meg heller!
Kjære Eirik Dahl Viggen i Fontene-redaksjonen. Takk for din kommentar i Fontene. Jeg ble nesten lykkelig da jeg leste den.
Fontenes Eirik Dahl Viggen kritiserer språkbruken i akademia. Sosionom Aase Sundfær ble «nesten lykkelig» da hun leste kommentaren.
Skjermdump Fontene
Aase Sundfær, klinisk sosionom, leder av sped- og småbarnsteam, Oslo universitetssykehus, Klinikk for psykisk helse, barn og unge
Så bra at du griper fatt i bruk av språk i akademia.
• Les kommentaren: Sosialhøgskolen snakker ikke til meg
Vel hadde jeg kanskje en forutanelse eller en liten mistanke om at sosialt arbeid i akademia var i ferd med å miste en ørliten del av bakkekontakten. Men siden ingen sier noe (før du gjør det) og siden jeg ikke er særlig til akademiker selv, har jeg tenkt, skitt au, man får ta skikken der man kommer. Og det skader vel ikke om vi lærer oss et og annet nytt ord og begrep når vi skal snakke om arbeidet vårt eller forskningen vår. Selv er jeg blodfan av å formidle fra arbeidet og forskningen vår, bare så det er sagt.
Jeg har også fulgt med i Fontene forskning, hvor man innimellom kan lure på hva artiklene handler om hvis man bare leser overskriftene. Og jeg har ofte tatt meg selv i ikke orke å lese videre. Språket som brukes skjerper hverken appetitt eller nysgjerrighet.
Tilbake til FORSA og konferansen deres på Høgskolen, som din kommentar gjelder. Er det mulig? tenkte jeg da jeg leste: «Å ville en framtid, å gjøre en nåtid». Eller: «Det sosiale arbeidets utvikling: Fra strukturell analyse til den indre kjerne». Eller denne: «En diskursiv studie av sosialarbeidernes skjønnsutøvelse i brukeres løp mot arbeid i NAVs kvalifiseringsprogram».
Tenk at forskerne utrykker seg slik. Det er sørgelig. Det er til å le av og til å gråte over. Vi blir ikke glade eller nysgjerrige, sier jeg. Dessverre.
Og til FORSA. Skjerp dere så blir vi kanskje mer interessert i hva dere driver med. I verste fall, søk språkassistanse.
Flere saker
Arild Knutsen var blant dem som møtte opp for å demonstrere mot nedleggelser av rusinstitusjoner tidligere i år.
Hanna Skotheim
Konkurransen om rusbehandling: – Hele prosessen har vært en katastrofe
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad