JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosialhøgskolen snakker ikke til meg

Dødt språk svekker interessen for sosialfag.
KRYPTISK SPRÅK: Høgskolen i Oslo og Akershus var åsted for FORSA-konferansen 2017. Mange interessante temaer ble sannsynligvis diskutert.

KRYPTISK SPRÅK: Høgskolen i Oslo og Akershus var åsted for FORSA-konferansen 2017. Mange interessante temaer ble sannsynligvis diskutert.

Eirik Dahl Viggen

edv@lomedia.no

Ordvalg får konsekvenser. NAV, flere kommuner og statlige etater har skjønt at de må ordlegge seg sånn at folk forstår. I senere tid har de hatt rundvask i språket sitt. Akademia bør følge etter.

FORSA, foreningen for forskning i sosialt arbeid, hadde nylig konferanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus. For å finne stoff til fagbladet Fontene, hvor jeg har vært ansatt som journalist i ti år, gløttet jeg på programmet: «Det sociale arbejdes udvikling: Fra strukturel analyse til ’den indre kerne’». Mystisk. «Sosialt arbeids plass i det funksjonelt differensierte samfunn». Er ikke alle samfunn delt inn (=differensiert) i ulike funksjoner? Neste: «Å ville en framtid, å gjøre en nåtid». Er ikke det noe Jonas Gahr Støre og alle vanlige folk gjør hele tiden?

Ordene vokste seg lange: «En diskursiv studie av sosialarbeidernes skjønnsutøvelse i brukeres løp mot arbeid i Navs kvalifiseringsprogram», «Samarbeidsrelasjoner, anerkjennelse og institusjonelle barrierer - NAVs kvalifiseringsprogram som aktiveringspraksis».

Videre: «Mediering av teori i sosialt arbeids lærebøker». Wikipedia definerer mediering som «at språklige tegn trekkes inn i forholdet mellom stimulering og handling». Det kan være det samme, jeg forstår ikke likevel.

I gamle dager hadde universitetene og høgskolene et opplysningsideal. Jeg liker i alle fall å tro det. Men når jeg leser nye tekster fra sosialhøgskolen, sliter jeg ofte med å forstå. Jeg føler meg dum. Jeg får ikke lyst på mer kunnskap. Jeg spurte en av arrangørene fra FORSA om konferansen var ment å vekke interesse fra media eller politikere. Eller å gi studenter lyst til å ta høyere grad og forske på sosialt arbeid. Nei, det hadde de ikke tenkt på. Konferansen var mest for forskere, til intern bruk.

• Les også: Kjære Eirik Dahl Viggen i Fontene-redaksjonen. Takk for din kommentar i Fontene. Jeg ble nesten lykkelig da jeg leste den.