JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Umulige arbeidsforhold

Kaos og altfor mange barn skapte umulige arbeidsforhold ved Eidsvoll Omsorgssenter. Institusjonen var ikke forberedt på oppgavene. Flere ansatte har allerede sluttet etter få måneders drift.
18.04.2008
13:24
16.12.2013 04:49

I går var det en ny dramatisk episode ved senteret. To gutter kom i krangel, og miljøarbeiderne som ville mekle ble utsatt for knivtrusler, forteller lokalavisa Eidsvoll Ullensaker Blad. Oppgavene ved senteret har vist seg å ha helt andre dimensjoner enn institusjonens ledelse og ansatte var forberedt på. En barnevernpedagog var varatillitsvalgt for FO-klubben ved institusjonen. Hun er en av tre fagpersoner som har sluttet på grunn av problemene.

– Alle de ansatte fikk altfor mye å gjøre. Det kom utrolig mange barn, og alle de fire avdelingene hadde åtte i stedet for seks barn, som avdelingene var dimensjonert for. Vi ble pålagt å ta imot alle som kom, sier hun. Barnevernpedagogen søker nå ny jobb, og ønsker ikke navnet sitt offentliggjort. Resultatet ble etter hvert at institusjonsledelsen måtte påta seg ansvar for plassering i andre institusjoner da det ble helt umulig for senteret å ta imot flere. Da var de fire avdelingene ved Eidsvoll Omsorgssenter økt til seks. Allerede i januar var det inntaksstopp ved senteret, men likevel tok politiet kontakt om barn som de måtte ta ansvar for. De måtte plasseres andre steder, men ble formelt ansvaret til Eidsvoll Omsorgssenter. Senteret måtte dermed administrere omsorgen for barn på mange forskjellige steder. Dette var det ikke lagt planer for.

Manglet rutiner

– Jeg følte hele tiden at jeg ikke fikk gjort det jeg skulle, og vi slet med kaos og mangel på rutiner. Dermed hadde du som ansatt følelsen av å stå alene med de vanskelige situasjonene. Det ble mer et asylmottak enn et omsorgssenter. Det var for lite konkret informasjon om hvordan vi skulle jobbe, for lite veiledning og for lite oppfølging av ansatte etter episoder, sier barnevernpedagogen. Hun etterlyser en felles metodikk.

Den tidligere varatillitsvalgte sier at barna ved senteret har en atferd som norsk barnevern ikke er vant med. Enslige mindreårige asylsøkere har mange ukjente opplevelser med seg i bagasjen, og dette vil ofte medføre dramatiske situasjoner. Men senteret hadde ikke rutiner for å møte dette.

Det var færre utageringer da enslige mindreårige asylsøkere bodde i UDIs mottak på Vårli, og de som planla overgangen til barnevernet var ikke forberedt på problemene. – Heldigvis var jeg aldri på jobb når de mest dramatiske episodene skjedde, men mangelen på rutiner gjorde at jeg ble redd. Jeg ville ikke visst hva jeg skulle ha gjort hvis noe oppstod. Det var for dårlig sikring av tryggheten til de ansatte, sier barnevernpedagogen.

Dårlig forberedt

Hun berømmer ledelsen for dyktighet, men sier at både Bufetat og institusjonsledelsen var dårlig forberedt. Hun mener at Barne- og likestillingsdepartementet har lagt prestisje i saken, og dermed vist liten lydhørhet for problemene. Det har tatt lang tid å få rutiner og rundskriv på plass.

I dag skal det ifølge barnevernpedagogen være kommet på plass bedre rutiner ved Eidsvoll Omsorgssenter. De ansatte kurses nå i voldshåndtering. Nylig ble det også åpnet et nytt omsorgssenter på Skiptvedt, og barnevernpedagogen håper det nye senteret vil føre til en bedre situasjon.

18.04.2008
13:24
16.12.2013 04:49