JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Styrker Nav med 40 millioner

Arbeids- og inkluderingsdepartementet styrker Nav med 40 millioner kroner for å få fortgang i saksbehandlingen. Etaten har restanse på 14 000 saker. Og mange misfornøyde brukere.
08.07.2008
13:09
16.12.2013 06:02

solfrid.rod@lomedia.no

– Det skal ikke være slik at 14 000 mennesker må vente for lenge på svar fra arbeids- og velferdsetaten. Vi har derfor funnet ekstra midler som vi nå stiller til disposisjon for Arbeids- og velferdsdirektoratet, sier arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen i en pressemelding.

De 40 millionene skal brukes til overtidsbetaling og nyansettelser. Arbeids- og velferdsdirektoratet må redegjøre for hvordan de vil bruke de tildelte ressursene, og hvilke effekter direktoratet forventer.

Verst i Oslo

Lang saksbehandlingstid og for liten kapasitet på telefonnettverkene forekommer flere steder i landet, og mange enkeltpersoner klager over å bli møtt nedlatende. Aller verst er forholdene Oslo, i følge Navs egne brukerundersøkelser.

I hovedstaden oppgir seks av ti brukere at de er misfornøyd med ventetiden på telefonen. Over halvparten opplever for lang ventetid for å få kontakt med rett person ved Nav-kontoret, og fire av ti er ikke trygge på at Nav ivaretar deres rettigheter. Like mange må stadig forholde seg til nye saksbehandlere. Enda flere svarer at de ikke får den informasjonen de har behov for. Tre av ti opplever å ikke bli møtt med respekt når de henvender seg til Nav.

Intern holdningskampanje

– Det gjør sterkt inntrykk når så mange av brukerne våre gir negative tilbakemeldinger. Noe av det viktigste vi tar tak i nå er at brukerne skal få utbetalingen sine i tide og at saksbehandlingen ikke skal ta for lang tid, sa Nav-direktør Tor Saglie til Aften i forrige uke, etter at 150 mennesker hadde skrevet om sine dårlige erfaringer med Nav på avisens debattsider på nettet.

Saglie sier at det nå skal gjennomføres en holdningskampanje internt, og at det vil bli vurdert å tilføre ekstra ressurser til hovedstadens Nav-kontorer, hvor bemanningen har vært lavere enn ellers i landet sett i forhold til saksmengden.

08.07.2008
13:09
16.12.2013 06:02