Slutt på spissrotgang i Ålesund
Sosialkontoret i Ålesund gir klientene eget bankkort. – Det vil oppgradere statusen til brukerne, sier virksomhetsleder for sosiale tjenester Harald Myren.
Pilotprosjektet gjennomføres sammen med Nordea, og kalles sosialkortet. – Klienter som ikke har egen bankkonto slipper å gå med anvisning til kassa i banken, hvor de fleste andre kunder ser hvilket ærend de er ute i, sier Myren til Sunnmørsposten.
Vinn vinn
Klienten kan isteden gå til nærmeste Nordea minibank, sette inn koret uten å bruke kode, og få pengene ut. Kortet blir så slukt. Banksjef for personmarkedet i Nordea Ålesund, Gunnar Sperre, mener ordningen vil lette arbeidet for de bankansatte. – 22 prosent av våre kontantuttak kommer fra sosialklienter, og utgjør nærmere 7 000 uttak i året. Nå får vi dette bort fra våre lokaler, og dermed mindre køer, sier Sperre til Sunnmørsposten.
Sosialkortet skal være klar for klientene i slutten av måneden. Prosjektet vil i første omgang strekke seg over tre måneder.