Samlet seg, og vant

FO-kongressen samlet seg om en profesjonsspesifikk utdanningspolitisk plattform. Og påla det nyvalgte landsstyret å prioritere arbeidet med den kommende stortingsmeldingen om utdanning til velferdsstaten.
28.11.2010
15:34
16.12.2013 14:45

solfrid.rod@lomedia.no

Ni avdelinger jobbet i løpet av kongressen fram et forslag om en profesjonsspesifikk utdanningspolitisk plattform. Dette som alternativ til landsstyrets forslag om en felles plattform for hele forbundet.

Hvor generell eller profesjonsspesifikk plattformen skal være, har vært en et av de sentrale spørsmålene på årets FO-kongress, som avsluttes i dag.

Krevende farvann

De ni avdelingene argumenterte for at et profesjonsforbund med flere profesjoner ikke kan navigere i et krevende utdanningspolitisk farvann uten å tydeliggjøre de ulike profesjonenes kompetanse og utviklingsbehov.

Tilhengerne av landsstyrets generelle plattform advarte mot å låse handlingsrommet for det påtroppende landsstyret.

En plattform skal være overordnet, den skal ikke være for detaljert, mente blant annet delegater fra Vest-Agder og Rogaland.

Forhastet

I dette spørsmålet endte det med fullt gjennomslag for de ni avdelingene. De fikk imidlertid ikke kongressen med seg på å vedta innholdet i de profesjonsspesifikke delene.

Det blir forhastet her og nå, og må jobbes mer grundig med, mente flertallet i salen. Og ga landsstyret fullmakt til å meisle ut kapitler for henholdsvis sosionomer, barnevernpedagoger, vernepleiere og velferdsarbeidere.

Må snu seg raskt

Flere talere viste til den kommende stortingsmeldingen om utdanninger til velferdsstaten. Regjeringens signaler om at det muligens er for mange utdanninger, gjør det nødvendig for FO å snu seg raskt, mente mange.

Kongressen vedtok at landsstyret gir arbeidet med denne stortingsmeldingen høy prioritet.

Omfang og lengde

Redaksjonskomiteen har jobbet dag og natt med den utdanningspolitiske plattformen, og det var en stund knyttet spenning til om de ville klare å samle seg om en innstilling.

Det greide komiteen nesten. Innstillingen var imidlertid delt på et punkt under visjon for kunnskap og kompetanseutvikling. Her slås det fast at utdanningenes faglige innhold, kvalifikasjonsnivå, omfang og lengde skal sikre at studentens kunnskap og kompetanse fyller profesjonenes samfunnsmandat.

To av komiteens medlemmer var imot at ”omfang og lengde” skulle inn her, men dette ble vedtatt av kongressen.

Bred debatt

Den vedtok videre, etter et forslag fra Heidi Klokkervold (FO Sør-Trøndelag) at landsstyret skal invitere medlemmer og tillitsvalgte rundt om i landet til en bred utdanningsdebatt i samarbeid med seksjonsrådene i neste periode.

Etter forslag fra Jorunn Gjedrem (FO Vest-Agder) fikk plattformen inn et nytt punkt om yrkesutøvernes samfunnskritiske mandat. Dermed slår den ferske plattformen fast følgende:

”FO skal arbeide for at utdanninger og kompetanseutvikling stimulerer til refleksjon over faglige og etiske utfordringer i arbeidet og til analyseferdigheter over samfunnsstrukturer som skaper sosial ulikhet og sosiale problemer.”

Mer om den utdanningspolitiske plattformen i neste utgave av Fontene.

28.11.2010
15:34
16.12.2013 14:45