JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KOMMER I JOBB: Forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus har dokumentert at Nav-ansatte som bruker sosialfaglig metode får deltakere i kvalifikasjonsprogrammet i arbeid. (Illustrasjonsfoto)

KOMMER I JOBB: Forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus har dokumentert at Nav-ansatte som bruker sosialfaglig metode får deltakere i kvalifikasjonsprogrammet i arbeid. (Illustrasjonsfoto)

Ut av Nav-dansen

Nav-brukere kommer i arbeid og blir økonomisk uavhengige når de ansatte lærer å følge dem tettere opp.
12.03.2014
13:01
21.08.2023 17:14

Professor Ira Malmberg-Heimonen ved Høgskolen i Oslo og Akershus la nylig fram rapporten Helhetlig oppfølging av deltakere i Kvalifiseringsprogrammene, sammen med en gruppe forskere.

– Det handler om kvaliteten i veiledningen. Men også det å jobbe målbevisst, og å bruke god tid i møte med dem, sier Malmberg-Heimonen.

Sosialt arbeid i Nav

I rapporten slås det fast at man lykkes med å få folk i arbeid når saksbehandlerne følger klientene tettere og bruker mer tid på dem.

FO-leder Mimmi Kvisvik har lest rapporten og er ikke overrasket over konklusjonene.

– Hvis spørsmålet er «Hva trenger brukeren?», er svaret systematisk sosialfaglig arbeid.

Hun er glad for at forskerne presiserer at denne måten å jobbe på forutsetter at rammebetingelsene er på plass.

– De ansatte trenger tid til trening, organisering av veiledningen og lederforankring, framholder Kvisvik.

Tar hensyn til mangfoldet

Rapporten av bestilt av Arbeids- og velferdsdirektoratet og ser på innføringen av systemet «Helhetlig, prinsippstyrt, metodisk tilnærming» (HPMT).

HPMT legger vekt på det sosialfaglige arbeidet. Malmberg-Heimonen sier at det er mange årsaker til at deltakerne i kvalifiseringsprogrammet står langt fra arbeidslivet. Og årsakene er ikke kun på individnivå. «Det finnes også faktorer på systemnivå som spiller inn; arbeidsliv, venner/miljø, tilgang på ressurser og ikke minst den rollen det sosialfaglige oppfølgingsarbeidet kan ha,» skriver de.

FOere i veilederrolle

For Kvisvik er dette kjærkommen lesing.

– Det handler om å bygge relasjoner, godt samarbeid, dokumentere det og å evaluere det.

Hun mener FOerne kjenner seg hjemme i metoden som beskrives.

– Dette er viktige prinsipper i sosialfaglig arbeid. For andre ansatte i Nav er det tilleggskompetanse. Vi kan ha veilederrollen der programmet innføres, sier Kvisvik.

Vellykket nærhet

Forskerne har fulgt ansatte ved 18 Nav-kontorer rundt i landet som har gjennomgått opplæring i en fem måneders periode, og deretter hatt veiledning i ett år. I rapporten sammenligner forskerne situasjonen i tilsvarende Nav-kontor, som ikke arbeider etter HPMT-metoden.

617 deltakere i kvalifiseringsprogrammet er fulgt av forskerne.

Flere i arbeid

HPMT-metoden har brakt deltakerne ett skritt nærmere arbeidsmarkedet, istedenfor å gå over i arbeidsmarkedstiltak.

I mai 2011 hadde klientene i HPTM-utvalget og kontrollgruppen i kvalifiseringsprogrammet lik yrkesdeltakelse. I november 2012 var 29,7 prosent av brukerne ved HPMT-kontorene i inntektsgivende arbeid, mens 23,6 prosent ved de andre Nav-kontorene hadde jobb. I mai var andelen ved brukerne av HPTM-kontorene som var i arbeid økt til 30,8 prosent, mens gruppa som var i arbeid ved sammenligningskontorene utgjorde 24,4 prosent.

12.03.2014
13:01
21.08.2023 17:14