JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Nav-direktør Hans-Christian Holte lot seg berøre av historien til Kaisa Hansen-Sukow.

Nav-direktør Hans-Christian Holte lot seg berøre av historien til Kaisa Hansen-Sukow.

Nav/Hanna Skotheim

Nav-sjefen inviterte Kaisa til podkast om fattigdom: – Hun skildrer møter med Nav som gjør inntrykk på meg

Kaisa Hansen-Sukow vet hvordan det er å være fattig. I den nye podkasten fra Nav-direktør Hans-Christian Holte kommer hun med en oppfordring til Nav-ansatte.
08.02.2023
12:48
09.02.2023 09:21

simen@lomedia.no

Etter et halvår med massiv kritikk mot Nav, kommer Nav-direktør Hans-Christian Holte med en egen podkast: «Holtes halve». Tirsdag slippes de to første episodene. I podkastserien skal Holte møte personer som får føle velferdssystemet på kroppen. Han håper både han, Nav-ansatte og andre som er opptatt av velferdsstaten kan lære av samtalene.

– Jeg vil løfte fram viktige spørsmål som kanskje ikke har de enkleste svarene. Så vil jeg også by på hvordan vi i Nav tenker om saker, sier Holte til Fontene.

Episode to, som Fontene har fått høre før premieren, handler om fattigdom. Med høye strømpriser, dyrere mat og høyere rente har alle fått en strammere økonomi. Flere har også blitt fattige. Hos Frelsesarmeen og Fattighuset har matkøene blitt lengre.

– Det treffer oss i Nav som en veldig stor utfordring. Jeg vil vite hvordan det oppleves for dem det gjelder, sier Holte.

Snakket ikke om fattigdom

I episoden møter Nav-direktøren Fafo-forsker Tone Fløtten som har forsket på fattigdom i Norge. Hun forteller blant annet at fattigdom ikke var noe tema i Norge da hun begynte å forske på det på 1990-tallet.

– Jeg opplevde at det var uinteressant å snakke om fattigdom. For 20 år siden var det ikke matkøer, nå er det hundrevis av mennesker i matkø hver dag, og det er fremmed for oss i Norge, sier Fløtten i podkasten.

Hun forteller at barn i fattige familier har økt fra 2–3 prosent på 90-tallet til 12 prosent i dag. I dag er det blant annet flere store familier med kun én forsørger.

– Mange sliter voldsomt og bruker fryktelig mye energi på skaffe seg helt nødvendige ting som mat og klær. Jeg har snakket med fattige som bare vil slippe å lure på hvordan det skal gå hver dag, sier Fløtten.

På spørsmål om hvordan vi som samfunn har håndtert de siste månedene, svarer hun «sånn passe bra».

– De frivillige organisasjonene har håndtert det bra. Det offentlige ga noen ekstra bidrag før jul, men det blir litt symbolsk når det er så vanskelig for familier som nå. Vi burde kanskje vært bedre forberedt på at dette kom til å skje.

Fafo-forsker Tone Fløtten var sammen med Hans-Christian Holte i studio, mens Kaisa Hansen-Sukow var med fra Kristiansand.

Fafo-forsker Tone Fløtten var sammen med Hans-Christian Holte i studio, mens Kaisa Hansen-Sukow var med fra Kristiansand.

Nav

Vil ha innrømmelse fra Nav-ansatte

I episoden møter Holte også Kaisa Hansen-Suckow, som selv har vært fattig i verdens rikeste land. Hun har laget både film og bok om temaet. Hun forteller i podkasten at hun heller stelte seg i en matkø hos en privat organisasjon enn å gå til Nav. Det var skamfullt.

Hansen-Sukow mener ansatte i Nav må møte sosialhjelpsmottakere med større tillit. At de må tenke at folk flest ønsker å være økonomisk selvberget og at de fleste selv vet hvor skoen trykker.

Kjell Inge Søreide

– Jeg skulle ønske at Nav-ansatte kunne sagt offentlig at de opplever at Nav-satsene er langt unna det som er holdbart for en familie, at det ikke er mulig å leve et verdig liv på satsene vi har i dag. Det tror jeg kunne gitt Nav større tillit, sier Hansen-Sukow.

– Da sier jeg som politimester Bastian: jeg skriver det opp i boka mi. Det er et dilemma i min rolle, svarer Holte.

Du kan høre podkastepisoden her.

– Nav må bli flinkere til å møte folk

Men hva ville Fløtten og Hansen-Sukow gjort for å bedre situasjonen til fattige hvis de var i Hans-Christian Holtes sko? Svaret er klart fra begge to: Nav må bli flinkere til å møte folk som trenger hjelp på en god måte.

Hansen-Sukow mener det ligger et stort potensial i hvordan Nav møter folk. Hun har selv hatt dårlige erfaringer i møte med Nav-ansatte:

– To ganger har jeg fått beskjed i møte med Nav om at de ringer Securitas hvis jeg ikke roer meg ned. Jeg var desperat. Jeg skulle ønske de ansatte anerkjente hvilken situasjon du er i. Det handler om å bli anerkjent og sett, sier hun i podkasten.

Til Fontene sier Hans-Christian Holte at han tar med seg rådene fra Fløtten og Hansen-Sukow.

– Jeg har også lest boka til Kaisa, som skildrer noen møter med Nav som gjør inntrykk på meg. Det er noe jeg tror vi må jobbe hardt for å bli bedre på. Mange opplever å bli møtt med tillit, men ikke alle.

– Hvordan skal dere jobbe med det?

– Vi jobber mye med brukermøtene i dag, og det skal vi gjøre mer av. Så handler det om å jobbe godt med kompetanse og holdninger i organisasjonen.

– FO vil ha mer sosialarbeiderkompetanse i Nav, er det en løsning?

– Sosialarbeiderkompetanse er viktig i Nav i dag. Vi har store ambisjoner for videre kompetansesatsing, og FO har mange sterke fagarbeidere i organisasjonen, og det betyr at de har sine aksjer i videreutviklingen av Nav, sier Holte.

Inviterer kritikere

Hans-Christian Holte forteller til Fontene at han helt bevisst inviterer gjester som vil komme med kritikk av Nav og velferdssamfunnet. Han mener det trengs.

– Det å slippe til kritikere av Nav og få gode samtaler og diskusjoner, tror jeg kan bidra til mer åpenhet og forståelse for temaer vi kritiseres for, sier Holte.

Han mener det vil være sunt for en organisasjon som Nav å åpne for kritiske diskusjoner. For kritikk er det nok av. Det siste halvåret har Nav fått kritikk fra fler kanter.

Blant annet at folk heller stiller seg i matkø hos Frelsesarmeen enn å få hjelp hos Nav. Flere mener det er en fallitterklæring.

– Det er jo delvis riktig, tror jeg. Men vi har merket en sterk på gang i Nav også, av de som trenger sosialstønad. Så er det nok riktig at det oppleves mindre krevende å stille seg i en matkø hos en frivillig organisasjon enn hos Nav. Her må de som kommer dokumentere mer og legge fram mer av sitt liv, sier Holte.

Og han mener det må være sånn, når Nav forvalter midler fra fellesskapet. Men Holte mener Nav kan gjøre mer for å skape gode møter med folk som kommer.

Stort ansvar

– Hvorfor tar du som Nav-direktør deg tid til å lage en podkast? Noen vil kanskje mener at du har andre ting å drive med?

– Det er en av mange viktige deler av jobben. Det å komme tett nok på hvordan det store systemet oppleves i praksis, er viktig for meg. Som øverste leder kan jeg lære mye av disse samtalene, så er det andre som hjelper meg med det praktiske.

– Hvordan er det for deg som Nav-sjef å høre historien til Kaisa om å være fattig i Norge?

– Det bekrefter at jobben vi gjør er viktig og at vi har et stort ansvar. Det er hele tiden ekstremt viktig å se menneskene som kommer til oss gjennom desperasjonen. Vi må huske at det er mennesker i vanskelige livssituasjoner. 

08.02.2023
12:48
09.02.2023 09:21