JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SOLIDARITET: Om havnearbeiderne taper, får det konsekvenser for hele arbeidslivet, mener Lisbeth Berntsen Grandalen, leder i FO Oppland.

SOLIDARITET: Om havnearbeiderne taper, får det konsekvenser for hele arbeidslivet, mener Lisbeth Berntsen Grandalen, leder i FO Oppland.

Eirik Dahl Viggen

FO Oppland: – Fergeselskapene driver fagforeningsknusing

Color Line, Stena Line og DFDS Seaways er ikke lenger aktuell transport for FO Oppland, på grunn av havnearbeidernes streik.
10.02.2016
16:24
21.08.2023 17:14

edv@lomedia.no

Color Line, Stena Line, DFDS Seaways; FO Oppland vedtok på årsmøtet tirsdag å ikke bruke passasjerfergene deres så lenge havnearbeiderne er i konflikt.

– Fagforeningsknusing

Havnearbeiderkonflikten har vart i 27 måneder. Det er Norges lengste arbeidskonflikt siden 1930-tallet.

I mai 2015 var Oslo Losse- og lastekontor konkurs, men tariffavtalen mellom fergeselskapene og bryggesjauerne organisert i Transportarbeiderforbundet gjaldt fortsatt. Likevel var Color Line, DFDS Seaways og Stena Line blant flere selskaper på Oslo havn som begynte å bruke andre arbeidere som ikke var tilsluttet tariffavtalen.

Fagforeningsknusing, er merkelappen FO Oppland setter på fergeselskapenes framferd.

Havnearbeidere fra hele landet deltok på støttemarkeringen for havnearbeidere i Oslo 4. desember i fjor.

Havnearbeidere fra hele landet deltok på støttemarkeringen for havnearbeidere i Oslo 4. desember i fjor.

Roy Ervin Solstad

Les også: LO sentralt sa nei til lokal Color Line-boikott

Color Line: - Har et godt forhold til fagforeningene

«Color Line er et selskap som til enhver tid har et tillitsfullt og godt forhold til sine ansatte og deres fagforeninger», skriver kommunikasjonsdirektør i Color Line Helge Otto Mathisen i en e-post til Fontene.

«Problemstillingene knyttet til saken det vises til håndteres av Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og transport», skriver Mathiesen.

Og videre: «Nåværende situasjon har oppstått som følge av at det ble begjært oppbud ved Oslo Losse- og lastekontor. Color Line vil påpeke at bedriften ikke opptrer i strid med inngåtte tariffavtaler. Bedriften forholder seg lojalt til gjeldende lover og forskrifter».

«Tack för förfrågan, men som saken är i nuläget avstår vi från att kommentera», lyder svaret fra Stena Line.

Fontene avventer svar fra DFDS Seaways på anklagen om fagforeningsknusing.

Les også: Varsler to uker med sammenhengende blokade av havna

Rammer familiene og arbeidslivet

Fagforeningsknusing er en sterk anklage, mener FO Oppland at selskapene bevisst har undergravet de streikende bryggearbeiderne?

– Det er en komplisert sak, men når fergeselskapene handler slik at Oslo Losse- og lastekontor går konkurs, er det fagforeningsknusing, sier leder i FO Oppland, Lisbeth Berntsen Grandalen, til Fontene.

Om bryggesjauerne mister arbeidsplassen sin, har det store konsekvenser for alle involverte, ikke minst for arbeidernes familier, framhever Grandalen. Men om de taper konflikten, vil det også få ringvirkninger inn i resten av arbeidslivet, mener fylkeslederen.

Solidaritet

– Vi må vise solidaritet nå. Vi er i en tid med økende privatisering og press mot tariffavtalene. Det er i vår interesse, men også i arbeidsgivernes interesse å sikre et organisert arbeidsliv gjennom tariffavtaler.

Fergeselskapene bør ta hensyn til forbrukernes makt og hvilket omdømme de ønsker å bygge, mener Grandalen.

Fylkesavdelingen oppfordrer også alle medlemmer til å vurdere om de vil bruke båter som bidrar til å undergrave arbeiderrettigheter.

– Vi oppfordrer ikke til boikott, men alle bør ta stilling til det som holder på å skje i Oslo havn.

Fergene ut fra Oslo er brukes ofte til seminarer og studieturer. FO Oppland hadde siste overfart i 2014, da 25 tillitsvalgte holdt seminar om ny handlingsplan tur-retur København.

10.02.2016
16:24
21.08.2023 17:14