LOs toppjurist, Atle Sønstelid Johansen, er lite imponert over reglene regjeringen mener skal hindre misbruk av midlertidige ansettelser.

LOs toppjurist, Atle Sønstelid Johansen, er lite imponert over reglene regjeringen mener skal hindre misbruk av midlertidige ansettelser.

Sissel M. Rasmussen

– Regjeringa sukrer og sminker forslaget

Reglene som skal begrense bruk av midlertidige ansettelser er så skjønnsmessige at de er omtrent umulig å bruke, mener Atle Sønsteli Johansen, leder i LOs juridiske avdeling.
10.12.2014
08:40
27.08.2015 20:01

anne.siri.rena@lomedia.no

– Advokatforeninga klapper muligens i hendene nå, men det gjør ikke vi. Vi har mer enn nok å gjøre allerede, sier Atle Sønsteli Johansen, som mener regjeringas begrensninger mot misbruk ikke i det hele tatt vil være et effektivt vern av ansatte.

At det vil bli mange omgåelser av regelverket fra arbeidsgiversiden dersom forslaget går gjennom, er han sikker på.

Ikke tid til å hyre advokat

Med Robert Erikssons forslag skal det altså bli fritt fram for arbeidsgiver å ansette midlertidig i inntil et år. Dagens lov sier at du må være vikar for noen eller utføre sesongarbeid hvis du skal ansettes midlertidig.

Tre begrensninger har arbeidsministeren likevel lagt inn (se faktaboks). Spørsmålet er: hvem skal kontrollere at disse overholdes?

– Ifølge arbeidsmiljøloven kan arbeidstaker kreve fast ansettelse og erstatning fra arbeidsgiver ved brudd på reglene om midlertidig ansettelse. Brudd på reglene vil fortsatt sanksjoneres på denne måten, skriver presseavdelingen i Arbeids- og sosialdepartementet til FriFagbevegelse, på vegne av statssekretær Kristian Dahlberg Hauge.

Johansen i LO tviler ikke på at flere vil kunne trenge advokatbistand – og erstatning – i tida framover. Men så enkelt er det ikke.

– Rettsprosesser tar gjerne flere år og koster flere hundre tusen kroner. Midlertidig ansatte har som kjent ikke mye tid på seg, og ofte heller ikke stabil økonomi, fortsetter Johansen.

Ringe Arbeidstilsynet. Er det nok?

I e-posten fra departementet heter det videre:

– Arbeidstilsynet gir veiledning om reglene, og hvis arbeidstakeren er fagorganisert kan organisasjonene ofte gi bistand.

Sønsteli er ikke imponert:

– Veiledning, hva hjelper vel det når reglene er så skjønnsmessige og uklare som de er, og så lenge instansen ikke har myndighet til å gjøre noe? fortsetter han.

Arbeidstilsynet stilte seg for øvrig negativ til regjeringas endringsforslag da det var ute til høring.

– Arbeidsgivers styringsrett – uansett

Arbeids- og sosialdepartementet fortsetter i e-posten:

– Arbeidsgiver har plikt til å drøfte bruken av midlertidig ansettelse med de tillitsvalgte i dag. Vi foreslår å presisere i loven at grunnlaget for og omfanget av midlertidige ansettelser skal inngå i drøftingsplikten. Dette vil kunne sikre at man har en økt bevissthet og gjennomsiktighet rundt omfanget av eventuelle karantener på arbeidsoppgaver, og hva som er gjeldende kvote i virksomheten. Vi foreslår i tillegg å innføre et krav om at grunnlaget for den midlertidige ansettelsen må angis i arbeidsavtalen. Slik gjør vi det lettere for arbeidstakerne å kontrollere på hvilket grunnlag ansettelsen er gjort, sier Dahlberg Hauge.

– Klinger ikke dette bra i LO-ører?

– Drøftingsrett har i dag selvstendig verdi fordi midlertidig ansettelse kun kan skje på bestemte vilkår. Når regjeringa fjerner lovens vilkår blir det ikke mye å drøfte. Om partene ikke blir enige har arbeidsgiver uansett styringsrett. Dette er derfor bare politisk skuebrød uten reell effekt, mener jurist Johansen.

Liberaliserer privat sektor

Atle Sønsteli Johansen sier han heller ikke har mye til overs for det partiet Venstre har sagt – at de vil støtte regjeringas forslag fordi dette vil gi like regler for privat og statlig sektor.

– Regjeringas lovforslag går mye lenger i å liberalisere reglene for privat sektor enn det som nå gjelder for statlig sektor. Jeg mener dette er politisk retorikk uten innhold, fortsetter Sønsteby.

For byråkratisk for Spekter

Statsråd Eriksson argumenterer for at sjansen for fast jobb er enklere om en allerede er "innafor" som midlertidig.

De store arbeidsgiverforeningene er positive til forslaget om økt midlertidighet, men ikke Spekter.

Regjeringas forslag vil gi merarbeid og økt byråkrati, hevder administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Blant annet fordi Erikssons forslag innebærer karantene for oppgaver som har vært utført av midlertidig ansatt, og begrensninger i bedriftenes adgang til å flytte oppgaver mellom personer, ifølge Dagens Næringsliv.

– Regjeringa har i sitt høringsforslag lagt opp til en hel masse prosedyreregler for å sukre pillen for fagbevegelsen. De er så omstendelige at jeg tror at hver gang en midlertidig ikke får fortsette, vil det være så mye rettssaker og prosesser at gevinsten regjeringen ser for seg, vil bli spist opp. Forslaget vil gi mer byråkrati og prosessrisiko, og det vil belaste rettssystemet, uttalte Bratten til avisa i begynnelsen av oktober.

Les også:

FORSLAGET

Flere vil få fast jobb (05.12.2014)

Arbeidsminister Robert Eriksson overbevist: Flere vil ende opp i faste jobber hvis det blir lettere å ansette folk midlertidig

BAKGRUNN:

Dette er Eriksson-pakken (05.12.2014)

REAKSJONENE:

Også Unio forbereder proteststreik (10.12.2014)

Både LO og YS vil streike mot regjeringen (08.12.2014)

NRK-ansatte kjøper ikke Erikssons argumenter (08.12.20104)

Eriksson måtte gjøre retrett for andre gang (06.12.2014)

YS lammer flytrafikken (05.12.2014)

LO-lederen i Oslo krever kraftfull markering (08.12.2014)

Hjelper ikke funksjonshemmede (08.12.2014)

Fagforbundet åpner for generalstreik (05.12.2014)

YS: Gjør arbeidslivet mer utrygt (06.12.2014)

Unio: Historisk tilbakeslag (06.12.2014)

– Arbeidsgiverne erstatter allerede fast ansatte med midlertidige (06.12.2014)

Lite konstruktivt med arbeidsplikt (05.12.2014)

Ap: Skaper usikkerhet (05.12.2014)

LO vil samle fagbevegelsen til kamp (05.12.2014)

KrF skeptisk, Venstre positiv (06.12.2014)

– Rettsprosesser tar gjerne flere år og koster flere hundre tusen kroner. Midlertidig ansatte har som kjent ikke mye tid på seg, og ofte heller ikke stabil økonomi.

Atle Sønsteli Johansen, leder i LOs juridiske avdeling

Tre begrensninger til midlertidige ansettelser:

• Virksomhetene skal ikke kunne ansette mer enn 15 prosent av arbeidsstokken på slike korte kontrakter uten vilkår. Dette kommer i tillegg til andre midlertidig ansatte i bedriften.

• Virksomheten skal ikke kunne ansette samme person eller en annen person til akkurat det samme arbeidet i en ny 12-måneders periode. Dette blir en karanteneordning.

• Det er ikke adgang til individuelle avtaler om ekstra lange arbeidsdager og lange arbeidsuker med ansatte som går på slike korte kontrakter.

10.12.2014
08:40
27.08.2015 20:01

Tre begrensninger til midlertidige ansettelser:

• Virksomhetene skal ikke kunne ansette mer enn 15 prosent av arbeidsstokken på slike korte kontrakter uten vilkår. Dette kommer i tillegg til andre midlertidig ansatte i bedriften.

• Virksomheten skal ikke kunne ansette samme person eller en annen person til akkurat det samme arbeidet i en ny 12-måneders periode. Dette blir en karanteneordning.

• Det er ikke adgang til individuelle avtaler om ekstra lange arbeidsdager og lange arbeidsuker med ansatte som går på slike korte kontrakter.