Navigatøren

Delegatene på FO-kongressen kan trenge å holdes i ørene. Som dirigent er Christian Haaland sjefen over alle sjefer.
25.11.2010
16:50
16.12.2013 14:44

eirik.dahl.viggen@lomedia.no

Haaland er en av de fire dirigentene på FO-kongressen, det samme teamet som ledet FO-kongressen i 2006.

– Hvordan føles det nå?

– Dette blir kanonbra. Og det er en god sal å lede, de har respekt. Det er fantastisk gøy å være dirigent, sier bergenseren som når det ikke er kongress leder yrkesfaglig utvalg for vernepleierne i FO Oslo.

– Jeg driver jo litt med dette på fritiden.

– Jaså? konstaterer Fontene overrasket.

Christian kurser faktisk studenter i møtekultur, røper han. Han har drevet med denne dirigeringen og lært seg møtekultur inngående helt siden han begynte å engasjere seg i Studentenes Landsforbund for ni år siden. Sånn lærte han både god møtekultur, debatteknikk og dirigering.

– Skal du diskutere, skal du ikke kimse av å ha noen kjøreregler i bunn. Møtekultur er folkeskikk satt i system.

Det kan trenges når delegatene skal diskutere utdanningspolitikk og arbeidstidsordninger.

– Har du noen tips til de som skal opp på talerstolen?

– Du må være synlig, stå rett, og være oppmerksom på hvilke fakter du gjør og ikke.

– Ser du mange blundere?

– Folk har jo forskjellig høyde. Det kan se merkelig ut hvis en blir veldig lav bak talerstolen. Mitt tips da er å stå på en boks. Noen har på seg mye dilldall som kan ta oppmerksomheten, for eksempel for mange armbånd. Mikrofonen hører det godt. Men akkurat her på FO-kongressen er det nok stor takhøyde. Poenget med det hele er jo at folk skal kjøpe det du sier til dem.

– Hva må man for enhver pris unngå?

– Ikke banne. Ikke bruke negative beskrivelser av andre talere. Ikke bruke hersketeknikker, som å si ”Kjære pike” eller liknende. Det er en stygg måte å debattere på.

– Ord en bør droppe?

– Liksom, på en måte, ehh. Og så videre. Ikke unnskyld deg for det du har å si, da undergraver du budskapet. Du trenger heller ikke si mer enn du skal. Tenk som politikerne når de er på tv, de gjentar de samme tre budskapene sine hele tiden slik at budskapene sitter. Men de fleste av oss er flinke snakkere. Det viktigste er å være seg selv og si det en skal si.

– FO har jo denne kampanjen, Uredde stemmer. Har du noen tips?

– Det er grunnleggende viktig for en sosialarbeider å være en uredd stemme, som talsperson for dem som ikke roper høyest. Da skader det ikke å lære seg noe om hvordan du best mulig får fram et budskap. Å bli trygg i den rollen. Men ute i yrkeslivet driver enkelte kommuner og strømlinjeformer hva de ansatte får lov til å si høyt. Da handler det om varsling. Da krever det mot å stå opp.

Haaland har kurset FO-studentene og Oslo-delegatene til kongressen. Nå får vi se om det holder til mål.

25.11.2010
16:50
16.12.2013 14:44