JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav-åpning med bismak

I dag stenger Norges siste sosialkontor. Nav Kristiansand, landets største Nav-kontor, får en trang fødsel.
08.03.2011
14:21
16.12.2013 15:33

mia.paulsen@lomedia.no

solfrid.rod@lomedia.no

8. mars er det oppstart for Nav Kristiansand, Norges største Nav-kontor med ca 160 ansatte. Sammen med hundrevis av kommunalt ansatte flytter de inn i Gyllengården i sentrum av Kristiansand.

– På et vis er det trist å være med på å begrave det siste sosialkontoret i Norge. Samtidig er dette en mulighetenes dag, sier FOs Anna-Sabina Soggiu.

Hun er tilstede på åpningen sammen med nestleder Mimmi Kvisvik

Bekymret for kutt

Litt dobbel er også enhetsleder på sosialkontoret, Heidy Døsvik. Hun tror det vil bli positivt å komme i hus sammen med den statlige delen av Nav, og lettere å samarbeide.

Men Døsvik innrømmer at det er mange sider ved sammenslåingen som bekymrer henne.

Stats-Nav har kuttet antall stillinger i flere omganger. I 2011 skal det fjernes 8.5 stillinger der, etter flere tidligere runder med kutt. Ved fødselspermisjoner og sykmeldinger blir det ikke satt inn vikarer.

Leder sa opp

Daværende Nav-leder Ståle Sigersvold sa opp stillingen sin i desember fordi han ikke kunne stå inne for rammebetingelsene for det nye Nav-kontoret.

FO-tillitsvalgt i Kristiansand kommune, Tine Krumm Larsen, mener det står respekt av Nav-lederens klare standpunkt.

Forundret ordfører

Også ordføreren i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen (H), er bekymret.

Han sier til Fontene at kommunen vil gjøre det beste ut av situasjonen for å få et godt resultat for brukerne. Men han er forundret over hvordan staten håndterer omorganiseringen inn i Nav.

– Jeg synes det er underlig å nedbemanne mens man bygger opp. Man bør vente med å ta ut gevinst til etter at omorganiseringen er på plass, sier han.

Nav-begreper

FO-klubbleder Gry Solstad forteller at sosialtjenesten har jobbet grundig med flytteforberedelsene.

De ansatte har blant annet blitt kurset i datasystemer og arbeidsevnevurdering. De jobber med å tilegne seg Nav-begreper som «portefølje » og «Nav-benken ».

– Det er et skjermbilde i Arena som forteller hva du har å gjøre, forklarer hun.

For Solstad fortoner Nav-begrepene seg svært standardiserte og lite menneskelige.

Har de statlig ansatte blitt kurset i kommunale oppgaver?

– Jeg har ikke hørt noe om det, nei, sier Gry Solstad.

Dumt å miste meg

I flere uker har sosialkontoret hatt informasjonsmøter hver fredag fra lunsj og ut dagen for å oppklare alle spørsmål. Gry Solstad forteller at hun vil miste de klientene hun har nå, og må sørge for gode overleveringsmøter for dem.

– Noen av brukerne synes det er dumt å miste meg. Vi har jo bygd opp en relasjon over tid, sier hun.

Gry Solstad tror at kommunen tar bedre vare på sine ansatte enn staten gjør, og at det vil bli en utfordring for FO-klubben i Nav, som vil få vel 40 medlemmer.

Kan bli diskriminering

– Sparekravene i Nav kan dessuten føre til diskriminering av unge kvinner i fertil alder når fødselspermisjoner ikke dekkes opp, sier hun.

Solstad forteller om bekymring for FOs medlemmer i stats-Nav.

– De klarer ikke å gi den servicen til våre brukere som de skal fordi de er sterkt presset. Jeg er forundra over at staten skjærer ned i en etat som er så presset, og skeptisk til å ta ut en effektivitetsgevinst før man har kommet i gang, sier Gry Solstad.

Bismaken ved nyåpningen er merkbar. Men Gry Solstad sier at FOere er ekstremt fleksible og er innstilte på å gjøre en god jobb.

Kuttet for raskt

AU-medlem Anna-Sabina Soggiu, som selv kommer fra Nav, mener at politikerne har forventet økonomisk effekt av reformen, og derfor kuttet i budsjettene, altfor raskt.

– Det er takket være de lokale ansatte og deres lojalitet til brukerne, deres harde arbeid og pragmatiske tilnærming til nye reformer at denne reformen i det hele tatt har stått gjennom stormen. Det synes jeg de lokale ansatte både på statlig og kommunal side skal berømmes for, sier Soggiu.

Alltid under press

Hun minner om at sosialt arbeid alltid har vært under press. Men formålet i den nye loven om sosialt arbeid i Nav er nesten likt som i den gamle sosialtjenesteloven, påminner hun.

– Sosialt arbeid har jo nettopp oppstått for å påpeke og endre vilkårene som gjør at noen støtes ut av samfunnet. Når vi nå møter motstand politisk på om vi er nødvendige i det hele tatt, vil jeg minne oss om dette presset har vært der mer eller mindre hele tiden mens sosialt arbeid har eksistert i alle land det har eksistert.

-

Løsbare

Bjørn Gudbjørgsrud, som er direktør for fylkeslinja i Nav-direktoratet, mener at det ikke er grunnlag for å snakke om krise i Nav Kristiansand.

– Problemene er løsbare, sier han, og setter sin lit til at ny Nav-ledelse i Kristiansand vil sørge for gode resultater.

Gudbjørgsrud påpeker at innsparingene i Vest-Agder ikke er verre enn innsparingene i andre deler av landet, og at Nav har beskjed fra politikerne om å spare 160 millioner på landsbasis i 2011.03.08

08.03.2011
14:21
16.12.2013 15:33