Nav skjerper sikkerheten

Nav Lerkendal reddet arbeidsmiljøet med glassvegger og sikkerhetskurs etter angrepet på mottaksleder.
06.08.2013
13:48
16.12.2013 23:24

eirik.dahl.viggen@lomedia.no

En kvinnelig ansatt ved Nav Grorud ble mandag angrepet med kniv av en bruker som var inne til samtale.

Knivstikkingen føyer seg inn i rekken av voldsepisoder mot Nav-ansatte de senere årene.

Les også: – Mer aggressivt på Nav

Slått i hodet med stein

En bruker slo mottaksleder Grethemor Haugan bevisstløs med en stein. Overfallet skjedde ved Nav Lerkendal i Trondheim i april i fjor etter at Haugen hadde sagt nei til en pengeutbetaling.

I likhet med gårsdagens angrep på Grorud skjedde angrepet på Lerkendal inne i et samtalerom.

Etter angrepet har arbeidsgiveren hennes bygget om lokalene og endret kraftig i rutinene.

Roer gemyttene

Mottaksøya er gjort om til båser med lydtette frostede glassruter imellom. Dermed kan brukeren henvende seg uten at utenforstående får med seg hva som blir sagt. For mange kan det bety en provokasjon mindre.

De ansatte får nå faglig opplæring hver fredag slik at flere skal kunne ta imot og hjelpe brukere med det samme de kommer inn. Slik kan en unngå ventetid.

Samtaler som ikke løses på serviceøya må avtales på forhånd med den rette saksbehandleren. Brukerne skal slippe å forklare saken sin for nye ansatte hele tiden. Rådgiveren får tid til å forberede seg, og eventuelt vurdere om det er behov for tolk, Securitas, leder eller bistand fra en kollega.

Psykisk stress bekymrer

– På Nav møter vi noen folk som er i en helt annen livssituasjon enn folk flest, så vi er nødt til å ta visse forholdsregler, sier fylkesdirektør Bente Wold Wigum i Nav Sør-Trøndelag.

Den økte innrapporteringen av voldsepisoder og trusler mot Nav-ansatte vekker bekymring.

– Særlig med tanke på hva det gjør med det psykososiale arbeidsmiljøet for hver enkelt over tid, sier Wigum.

Bygger barriere

Tiltakene skal senke konfliktnivået. Målet er en tryggere arbeidsplass.

– Folk skal slippe å sitte og være redde for at saken deres skal bli glemt eller at en ny rådgiver ikke skal forstå saken deres, sier Grethemor Haugan.

Lenger inne i lokalet på Lerkendal har samtalerommene fått større bordplater som skaper en barriere mellom ansatt og bruker. Alle samtalerom er utstyrt med alarmknapp som raskt tilkaller Securitas.

Kontoret har også jevnlige øvelser sammen med Securitas. Terskelen for å utløse alarmen er lav, og det skal den være, mener Haugan.

Nulltoleranse

Etter at Haugan ble slått ned innførte alle navkontorene i byen nulltoleranse for truende oppførsel. Hvis noen opptrer truende, får vedkommende en advarsel. Virker ikke det, blir personen utestengt fra alle navkontorene i tre måneder. All kontakt med etaten må da skje via e-post eller telefon.

Det skjedde med mannen som slo ned Haugan. Men selv etter angrepet pliktet de å yte økonomisk hjelp til mannen uten fast bolig.

– Arbeidsmiljøet her er veldig godt nå, folk er aktive og ser hele tiden etter mulige forbedringer. Personalet er veldig positive til at vi skal ha såpass ordnede forhold, sier Haugan.

Politiet foreslo konfliktråd for Haugan og brukeren som angrep henne, men hun ville se mannen dømt. Han fikk en dom på ett års fengsel.

– Det som skjedde på Grorud er forferdelig. Det er også forferdelig for kollegene i ettertid, sier Haugan.

06.08.2013
13:48
16.12.2013 23:24