Ensidig dekning av Valla-saken

Media var unødvendig ensidige i sin dekning av Valla-saken, mener medieprofessor Sigurd Allern. – Dekningen var hensiktsmessig og god, svarer Presseforbundets Per Edgar Kokkvold.
17.03.2007
16:44
16.12.2013 00:24

- Det er grunn til å stille spørsmål med omfanget og det ensidige kildetilfanget. Flere sider ved saken ble ikke dekket, sier Sigurd Allern, som er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.

Han peker på flere forhold: Søkelyset mot mer strukturelle forhold i LO, for ikke å snakke ansvaret til andre LO-ledere for utgangen på Yssen-affæren, var i medienes overvåkning så godt som fraværende. Yssens egen innsats som leder av internasjonal avdeling ble aldri lagt under lupen. Og selv om Yssen er en mediebevisst, erfaren politiker ble hun nesten konsekvent redusert til sin rolle som offer.

Massiviteten ikke til å unngå

- Mediedrevet er ikke til å komme utenom. Gir du en journalist muligheten, må alle få det, og da kommer mediedrevet av seg selv. Det eneste vi kan gjøre er å lære journalistene å forstå belastningen det er å være i søkelyset fra media, sier Kokkvold.

Allern og Kokkvold møttes til debatt på SKUP-konferansen sammen med Kjell-Erik Kallset, leder av politiske avdelingen i Dagsavisen, Per Østvold, forbundsleder i Transportarbeiderforbundet og Helje Solberg, nyhetsredaktør i VG.

Kjenner seg ikke igjen

- Vi utførte forbilledlig journalistisk arbeid. Saken har vært båret fram av åpne kilder. Alt i alt har dekningen vært proporsjonal med samfunnsinteressen, sa Helje Solberg, nyhetsredaktør i VG. Hun er uenig med Allerns framstilling av Valla-saken.

Hun påpekte at det var Valla selv som førte inn Reiss-Andersen og konflikten i justisdepartementet. Allern var sterkt kritisk til at man trakk inn saken om Justisdepartementet uten at media gjorde klar over kontekst og at dette handlet om en annen konfliktrapportering.

Allern roser Dagsavisen

Dagsavisen fikk positiv omtale fra Allern for sin balanserte dekning av saken.

- Vår dekning var delvis preget av kildetilfanget. Vi sleit med å få kilder fra Yssen-sida. Men vi bestemte oss for å dekke saken fra ulike sider, sa Kjell-Erik Kallset, leder av politiske avdelingen i Dagsavisen. Han roste VG for et godt håndverk, og mente det var de andre mediene som fulgte etter i flokk det var grunn til å kritisere.

Tallenes tale

Retriever fikk 8.337 treff på Gerd-Liv Valla i perioden 11. januar til 31. januar. Sigurd Allern har gjort en pilotundersøkelse av Valla-sakens første akt. Undersøkelsen er en analyse av hvordan seks Oslo-aviser dekket saken fram til LO-sekretariatet nedsatte granskningsutvalget.

VG hadde tre sider per dag i snitt i perioden. Avisen topper både med sideantall og antall saker. Totalt var det nærmere 270 tabloidsider i de seks største avisene de første 21 dagene. Antallet artikler var nesten 570. Toppoppslag og underoppslag på forsiden av avisene var til sammen 75 i tallet.

Karakterdrap

Sigurd Allern kom med kritikk av enkeltoppslag på konferansen. Han er spesielt kritisk til VGs forsideoppslag 11. januar, men mener det er typisk for den vinklingen oppslagene i VG og andre media fikk.

- Tittelen: "Jeg ble mobbet av Valla fordi jeg ble gravid" finnes ikke i intervjuet i artikkelen inne i bladet og ikke i oppsigelsesbrevet som refereres i avisa, og ble lagt ut i sin helhet på vg.no. Forsiden vrir derfor på fakta, sier Allern.

Jakt på negativ kritikk

Allern kritiserer avisene for å slippe til alle som hadde noe kritisk om Valla. På SKUP og i en artikkel i Morgenbladet nevner han disse forholdene: Tidligere statssekretærer fikk sjansen til en personlig og politisk hevn for ti år gamle motsetninger fra Justisdepartementet i 1997.

Faglige tillitsvalgte i Fellesforbundet fikk klage på at Valla etter langvarig sykefravær med brukket rygg likevel hadde blandet seg inn i tariffoppgjøret. Fredsforskere fikk fortelle at hun hadde vært slem på et lokalt NTL-møte for mange år siden. Høyrefløyen i Ap mobiliserte og fikk raskt uttelling i forhold til vervet som leder av Aps valgkomité.

17.03.2007
16:44
16.12.2013 00:24