Bekymring over Nav
Voss har fått 50 flere sosialklienter på grunn av lang ventetid på trygdeytelser. Nav skaper uro og bekymring blant FOs tillitsvalgte.
FO-landsstyremedlem Vigdis Reisæther fra Voss mener Nav må bety ”Nå Angrer Vi”. Hun er glad for at Voss er blant de siste kommunene inn i Nav-systemet, men merker allerede virkningene av reformen. Sosialkontoret på Voss har fått 50 flere klienter enn vanlig på grunn av at alt går seint i Nav. I påvente av trygdeytelser må folk søke sosialhjelp.
Også Bente Bakken Rasmussen fra Aust-Agder er bekymret. Hun tok initiativ til en drøfting av Nav-bekymringen i FOs landsstyre. For henne betyr Nav-initialene ”Nesten Alltid Vekk”. Hun arbeider i voksenpsykiatrien, og har opplevd at en pasient måtte vente i seks måneder på rehabiliteringspenger. Også denne pasienten ble sosialklient og fikk store problemer. – Jeg har snakket med kolleger i Nav-systemet, og de er fortvilt over situasjonen. Nav har ikke ført til noen gevinst, sier hun.
Nav forvaltning en propp
Vigdis Reisæther mener de nye forvaltningsenhetene er en viktig grunn til problemene. – Nav forvaltning er en propp i systemet. Og kompetansen forsvinner ut av kommunen. Vi har ikke lenger noen i Voss som kan trygd, sier hun. Reisæther mener det har vært altfor lite søkelys på de negative virkningene av Nav, og ønsker mer søkelys på virkningene av reformen
Anne Eilem Temte fra Østfold har registrert at kompetansen på gjeldsrådgvning er dårlig. Det forventes fra mange hold at høye boligpriser og økte renter vil øke behovet for denne type kompetanse. Men hvor er den? Studentrepresentant Jenny Kjølnes har vært i praksis i Nav ½ år. Hun er ikke imponert. – Brukere og sosialarbeidere i Nav føler seg ikke verdsatt. Nå må lokalpolitikere og tillitsvalgte engasjere seg for å holde oppe trykket hele tida, sier hun.