JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fontene og forsikringer på topp

Medlemmene mener at FO har jobbet godt med arbeidsmiljøspørsmål de siste fem åra, viser en ny medlemsundersøkelse. Men de er mest tilfredse med forsikringene og Fontene.
15.12.2011
11:42
16.12.2013 17:55

mia.paulsen@lomedia.no

Det er arbeid med HMS, stress, utbrenthet, mobbing og annet som får høyest skåre på resultatene av FOs innsats. 46 prosent mente resultatet stod til 4 eller 5 av 5 mulige poeng, og det er en bedring siden forrige medlemsundersøkelse i 2006, som viste 31 prosent. Også når det gjelder arbeidstidsspørsmål er medlemmene relativt tilfredse med FOs resultater, viser undersøkelsen, som er levert av Opinion.

Mest tilfreds med blad og forsikring

Opinion spurte også om hva medlemmene er mest tilfredse med av det de får fra FO. Der svarte 74 prosent Fontene og forsikringsordningene. Fontene er den viktigste kilden til informasjon om FO for 49 prosent av de spurte. Til sammenligning svarte 29 prosent at det var FOs hjemmeside. Henrik Høidahl, som presenterte undersøkelsen på FOs landsstyremøte, sier at resultatene understreker viktigheten av og relevansen til medlemsbladet.

Opptatt av helse- og sosialpolitikk

På spørsmål om hvilke av FOs oppgaver som er viktigst, svarte 74 prosent at helse- og sosialpolitikken var viktigst, tett fulgt av yrkesfaglig arbeid, forsikringsordninger og Fontene. Men da de ble bedt om å rangere mellom FOs sentrale lønnspolitikk, yrkesfaglig arbeid og profesjonsutvikling samt FOs helse- og sosialpolitikk, satte de FOs sentrale lønnspolitikk høyest.

Litt dårligere på henvendelser

Ifølge Høidahl viser undersøkelsen først og fremst en økning i tilfredsheten blant medlemmene. Unntaket er hvordan FO håndterer medlemshenvendelser. Der svarte 75 prosent av de spurte i år at henvendelsen ble mottatt på en positiv måte. I 2006 svarte 85 prosent positivt på dette. Her finnes det med andre ord et potensiale for bedring, mener Høidahl. Han tilføyer at tallene likevel viser at det er relativt stor tilfredshet også på dette punktet. De fleste som svarte på dette, hadde vært i kontakt med plasstillitsvalgte.

Lite synlig ledelse

Bare 25 prosent var enig eller noe enig i at FOs politiske ledelse i dag er synlig i samfunnsdebatten, mens 30 prosent var enig eller noe enig i at de tillitsvalgte i den enkelte kommune engasjerer seg i samfunnsdebatten.

Halvparten av medlemmene føler tilhørighet til FO, først og fremst gjennom kontakt med kolleger.

15.12.2011
11:42
16.12.2013 17:55