– Mener ingenting nå
Utdanningsminister Tora Aasland advarer FO mot å gå baklengs inn i debatten om framtidas utdanninger. Ingen konklusjoner er trukket, sier hun.
vibeke.liane@lomedia.no
Som tidligere omtalt i Fontene, har FO reagert kraftig på departementets signaler om å slå sammen utdanninger.
Høyere utdannings- og forskningsminister Tora Aasland sier til Fontene at hun er overrasket de sterke reaksjonene fra FO.
Hun frykter debattene på nettet har skapt et fiendebilde mellom FO og Kunnskapsdepartementet.
Ingen konklusjoner
Aasland understreker at ingen beslutninger er tatt. Det interne notatet med de tre modellene som har skremt opp FO inneholder ingen konklusjoner, fastslår Aasland.
– Jeg mener ingenting nå. Arbeidet med stortingsmeldingen er en åpen prosess, hvor vi er ute etter å få innspill. Vi spør om hvilken kunnskap og kompetanse som er viktig for framtidens helse og sosialtjeneste. Vi ser på alle utdanningene og overgangen mellom utdanningene. Vi vil at ungdom skal velge fagene i helse- og sosialsektoren, og at færrest mulig av de ansatte i tjenestene skal være ufaglærte, sier Aasland.
Ingen nedleggelser
Hun understreker at departementet ikke er ute etter å legge ned noen av utdanningene, og fortsatt vil ha innspill fra FO om hvordan deres utdanninger skal utformes og eventuelt bygges ut for å tilfredsstille nye behov.
– Det er på ingen måte snakk om å røske opp det eksisterende. Løftene jeg kom med på FO-kongressen i fjor høst om at FO ikke behøver å frykte framtiden for utdanningene står fast, forsikrer Aasland.
Mange meninger
Det er mange som mener mye om framtidas utdanninger. Departementet har fått innspill fra utdanningsgruppene, tjenestene og brukerne av disse.
I tillegg kommer anbefalinger fra fagdepartementene, offentlige utredninger og arbeidet i referansegruppa. Nå skal Aasland samle trådene før hun konkluderer i stortingsmeldingen.
Utsatte grupper
Hun mener utdanningene kan få bedre økonomiske rammer etter en reform.
– Lærerutdanningene ble styrket etter reformen blant annet fordi den har fått en bedre struktur og innhold.
Aasland peker på at det er grupper i velferdstjenestene som ikke har folk med tilstrekkelig kompetanse rundt seg.
– Det gjelder for eksempel eldre demente og innen rusomsorgen. Vi ser på hvordan vi skal forme utdanningene slik at vi kan gi godt tilbud til brukerne våre.
Departementet vil også diskutere praksisen som del av utdanningene.
– Under praksisperioden får de styrket kunnskapen om de andre profesjonene, og de kan lære ulike områder innen feltet å kjenne.
Du kan leser mer om denne saken i papirversjonen. Den finner du her.